Volkswagen Vorst ontsnapt aan herstructurering
Foto: rr
BRUSSEL - De herstructureringsplannen bij de Duitse autobouwer Volkswagen (VW) hebben geen directe impact op de VW-vestiging in Vorst. Dat zegt een woordvoerster van de directie. De vakbonden maken zich dan ook niet direct zorgen. Maar volgens een woordvoerder van VW in Duitsland zeggen de plannen nog niets over een bepaalde regio of fabriek.
Vrijdag raakte bekend dat Volkswagen in het kader van een nieuwe herstructurering 20.000 banen schrapt. Volgens de Duitse woordvoerder zijn de plannen nog niet in detail vastgelegd. De man zei niets te kunnen meedelen over een bepaalde fabriek of regio.

In Brussel klonk het vrijdagmiddag anders. ,,Er is geen directe impact voor Vorst'', aldus een woordvoerster van de Brusselse vestiging. Meer wou ze niet kwijt. De vakbonden bij VW Vorst tasten voorlopig nog wat in het duister over eventuele gevolgen voor de fabriek, maar maken zich niet direct zorgen. ,,Het is nog onduidelijk. Blijkbaar gaat het alleen om Duitsland'', aldus ACV-vakbondsman William Van Erdeghem.

De vakbondsman ziet enkel mogelijke gevolgen voor Vorst wanneer wordt gesproken over het ten volle benutten van de bezettingsgraad van de Duitse fabrieken. ,,Die wagens moeten dan ergens van komen. Gaan ze elders knippen? Er is echter geen enkele aanwijzing in die richting'', dixit Van Erdeghem. ,,We dienen ons niet overdreven zorgen te maken, maar ook niet met ons hoofd in de wolken te lopen'', zegt hij.

Ook ABVV-vakbondsman Jan Van der Poorten gaat er van uit dat het plan enkel Volkswagen AG en dus de Duitse fabrieken betreft. Stefaan Van Bockstaele van de liberale vakbond ziet op korte termijn geen gevolgen voor Vorst. Wat op middellange termijn zal gebeuren, moet in september-oktober duidelijk worden. Dan wordt het nieuwe productieprogramma duidelijk, dat zegt welke fabriek wat produceert. Volgens Van Bockstaele kan Vorst qua kwaliteit en betrouwbaarheid een goed rapport voorleggen en kan de directie in Duitsland niet naast Brussel kijken.

In Vorst werken 5.600 mensen. Vorst maakt enkel de VW Golf. Dat model wordt ook gemaakt in Wolfsburg en Mosel in Duitsland. De Brusselse fabriek maakt dit jaar 200.000 wagens, maar heeft capaciteit voor 230.000 wagens. Directie en vakbonden kwamen echter overeen om deze overcapaciteit op te vangen door af en toe de fabriek te sluiten. Zo dienen geen banen te verdwijnen.