BRUSSEL - VTMkerst, het tweede digitale kanaal van de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) in samenwerking met Telenet, is een succes. Al in de eerste week van zijn bestaan nestelde VTMkerst zich in de top tien van de populairste zenders, met een zevende plaats als uitschieter. Dat blijkt uit een onderzoek van Telenet.

Dat onderzoek begon op 3 december, één dag na de start van VTMkerst, en liep tot 10 december. Uit de enquête, die Telenet hield bij 5.000 van zijn digitale kijkers, is gebleken dat één op de twee digitale televisiekijkers graag naar VTMkerst wou kijken. Opmerkelijk was ook dat na amper één week negen van de tien digitale kijkers VTMkerst al kenden.


 Uit het onderzoek bleek tevens dat het kanaal op dagbasis (tussen 17.30 en 24.00 uur) een gemiddeld marktaandeel van 2,6 procent haalde. "Dat is een opmerkelijk cijfer als je weet dat in diezelfde periode bij de digitale Telenet-kijkers de 2 grootste generalistische zenders in Vlaanderen allebei gemiddeld 18 pct marktaandeel behaalden en dat bijvoorbeeld KANAALTWEE een marktaandeel van 7,3 pct liet optekenen. VTMkerst wist zich met 2,6 pct marktaandeel dus meteen te scharen in het peloton van de kleinere zenders in Vlaanderen", luidt het woensdag in een persmededeling van de VMMa.


 Ook Telenet is enthousiast over het resultaat. "Dat bewijst dat er interesse bestaat voor digitale kanalen met sterke programma’s en een Vlaams karakter. Vooral als die kanalen voor de kijker een duidelijk profiel krijgen", aldus Jo van Gorp van Telenet.


 VTMkerst, het tweede digitale kanaal van de VMMa na VTMzomer, startte op 2 december met een familiegerichte mix van programma’s: een uitgebreid aanbod voor kinderen, sitcoms, kerstfilms, Vlaamse dramareeksen zoals "Ons Geluk" en "De Kavijaks".

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig