BRUSSEL - In de eerste helft van 2001 werd 8,24 procent van de verplichte snelheidsbegrenzers bij vrachtwagens en bussen door de autokeuring afgekeurd. In 2000 was dat 9,75 procent en het jaar voordien zelfs nog 17,63 procent. Dat blijkt uit het antwoord van federaal Verkeersminister Durant op een schriftelijke vraag van kamerlid Willy Cortois (VLD).
In 1999 werden 62.294 snelheidsbegrenzers gecontroleerd, in 2000 67.590 en in de eerste 6 maanden van 2001 38.664.

In uitvoering van een EU-richtlijn in 1992, omgezet in Belgisch recht via het KB van 27/2/1995, zijn snelheidsbegrenzers verplicht in vrachtwagens van meer dan 12 ton (maximum 90 km/uur) en bussen van meer dan 10 ton (100 km/uur). Bij de keuring wordt zowel de installatie als correcte werking gecontroleerd. Durant schrijft het hoge percentage afkeuringen in 1999 toe aan het feit dat vanaf dat jaar de ingestelde snelheid gemeten werd.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig