BRUSSEL - De twee rijvakken van de Drie Fonteinen-brug die intact zijn gebleven, zullen beurtelings gebruikt worden. 's Ochtends worden ze opengesteld voor het autoverkeer naar Brussel, 's avonds kan het autoverkeer langs deze rijvakken de hoofdstad verlaten. Een derde weg naast de viaduct zal voor het tegenovergestelde verkeer dienen. Dat zegt Brussels minister van Verkeer en Openbare Werken Jos Chabert.
De CD&V-minister heeft de optie van een Duitse noodbrug verlaten. Die komt er niet omdat de stabiliteit niet kon worden verzekerd. Het idee om de rijrichting van de twee stabiele rijvakken om te keren werd gisteren al geopperd. Vanmorgen bevestigde minister Chabert dat hij deze optie als voorlopige oplossing verkiest. Minister Chabert sloot niet uit dat er alsnog een brug kan komen als de stabiliteit verzekerd is, maar hij noemt die kans zeer klein.

Omdat de omkering van de rijrichting voor vertragingen kan zorgen, raadt de minister de pendelaars aan om gebruik te maken van de omleidingswegen of het openbaar vervoer te nemen.

De werken aan de viaduct van de Drie Fonteinen in Oudergem zullen volgens de minister zeker twee maanden duren, en waarschijnlijk langer. De brug is zeer ernstig beschadigd en moet volledig hersteld worden, zegt de minister, die er aan toevoegde dat hij gevraagd heeft om dag en nacht te werken.

Langere files dan gisteren

Het was vanmorgen drukker op de toegangswegen naar Brussel dan maandagmorgen. Rond 8 uur stond zes kilometer file op de ring rond Brussel tussen Waterloo en Groenendaal, op de autosnelweg E411 vanuit Namen moest het verkeer 7 kilometer aanschuiven. Andere zwarte punten waren het kruispunt van Groenendaal, de Terhulpse Steenweg en de Tervurenlaan.

De politie wijt het drukkere verkeer aan het goede nieuws van gistermorgen. De verkeersopstoppingen waren toen minder erg dan verwacht omdat automobilisten de raadgevingen van de politie goed hadden opgevolgd en het Leonard-kruispunt hadden gemeden of het openbaar vervoer hadden genomen.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig