Hogere omzet maar lagere winst voor Pepsi
PURCHASE - De Amerikaanse frisdrankengigant PepsiCo, wereldwijd de nummer twee, zag het afgelopen jaar zijn omzet fors stijgen, vooral dankzij de ,,opkomende'' markten zoals China en Rusland. De omzetstijging was de grootste van de laatste vier jaar. De nettowinst werd dan weer gedrukt door de belastingen.
De jaaromzet van PepsiCo klokte voor 2005 af op 32,6 miljard dollar (27 miljard euro). Het jaar voordien boekte het bedrijf een omzet van 29,3 miljard. Vooral in de opkomende landen zoals China en het Midden-Oosten, steeg de verkoop van frisdrank. PepsiCo is -meer dan Coca-Cola- actief in snacks en in deze categorie boerde Frito-Lay goed in de VS.

De nettowinst bleef door het belasten van geïmporteerde buitenlandse winsten op 4,1 miljard dollar, tegen 4,2 miljard vorig jaar. Voor 2006 verwacht PepsiCo een omzet- en winstgroei van minstens 5 procent.

PepsiCo heeft onder meer Pepsi in de portefeuille, maar ook het sportdrankje Gatorade, fruitsap van Tropicana en water van Aquafina. De bekendste snackmerken van de groep zijn Frito-Lay en Quaker.