BRUSSEL - Donderdag en vrijdag ontmoeten Nederlandse bedrijven uit ICT en multimedia en Belgische bedrijven en instellingen elkaar op de Nederlandse ambassade in Brussel in het kader van een handelsmissie. Zowat 26 Nederlandse bedrijven zoeken naar contacten of partnerships op de Belgische markt. Het programma wordt georganiseerd door het Belgische adviesbureau A&B Partners met steun van het Nederlandse ministerie van Economische Zaken.
In tegenstelling tot exportprogramma's en handelsmissies in België is het exportbeleid in Nederland deels geprivatiseerd. Bedrijven kunnen bij het Nederlandse ministerie van Economische Zaken ,,handelsbevorderende'' projecten indienen in een openbare aanbestedingsprocedure, zo zegt Peter Brulmans van de Nederlandse ambassade in Brussel. Als het project groen licht krijgt, weet de initiatiefnemer zich verzekerd van een stuk overheidssteun voor het realiseren van zijn project.

Het matchmakingprogramma van A&B Partners is het eerste dergelijke project in België. A&B Partners wil Nederlandse kmo's uit de ICT-sector in contact brengen met instellingen en bedrijven in België. ,,Voor Nederlandse exporteurs van ICT-producten en diensten biedt buurland België veel kansen en opportuniteiten,'' zegt Jean Blondeel van A&B Partners. De Nederlandse kmo's krijgen vaak moeilijk voet aan de grond in de semi-overheidssector (zorg, onderwijs enz). ,,Het is niet zo evident om als Nederlands bedrijf zijn weg te vinden in de Belgische overheidsgeledingen''.

,,De specialiteiten van de ingeschreven Nederlandse bedrijven is relatief divers,'' zegt Brulmans, ,,meest opmerkelijk is de interesse voor e-learning en broadcasting faciliteiten''. Op de gastenlijst staan onder meer vertegenwoordigers van het onderzoeksinstituut TNO in Delft, Cross Media Facilities, een onderdeel van het Nederlands Omroepbedrijf (NOB) en Syntens, een innovatienetwerk van de Nederlandse overheid voor kmo's. Aan Belgische kant is er interesse van onder meer Volvo, Belgacom, de VRT, het UZ Gent en de Vlerickschool.

De werkgeversorganisatie Agoria levert ook haar steentje bij. ,,Wij willen laten zien waar Vlaanderen inzake ICT sterk staat'', zegt Patrick Slaets (Agoria). Partnerships zijn de ideale manier om een project op de sporen te zetten. ,,Het verlaagt de risico's en het gaat sneller''.