BRUSSEL - Voor het eerst in zijn 107-jarige geschiedenis heeft de Spaanse voetbalclub FC Barcelona een logo op zijn shirtjes staan. Tijdens een persconferentie donderdag onthulde de sportclub het nieuwe shirt voor 2006-2007 met op de voorkant het logo van Unicef .

De komende vijf jaar zal het logo op de shirtjes van Barcelona prijken. Als een privésponsor de ruimte op de shirtjes zou kopen, zou hij daar ongeveer 20 miljoen dollar moeten voor neertellen. Voor Unicef is het gewoon gratis.

FC Barcelona gaat jaarlijks ook ten minste 1,5 miljoen euro doneren aan Unicef-projecten over de hele wereld. De donatie van het eerste jaar gaat naar projecten in Swaziland, die er onder meer op gericht zijn hiv-besmetting van moeder op kind te voorkomen en kinderen met aids te behandelen.

Joan Laporta, voorzitter van FC Barcelona, wijst erop dat het aantal supporters en fans van de club de afgelopen vijf jaar wereldwijd spectaculair is toegenomen. ,,De club is verplicht om met een antwoord te komen op deze enorm positieve ontwikkeling. Het beste antwoord is voetbal als middel te gebruiken om miljoenen kwetsbare en behoeftige kinderen op de hele wereld nieuwe hoop te geven'', luidt het.