VW zet  vierdagenweek op de helling
Foto: rr
BRUSSEL - Bij de Europese autofabrikant Volkswagen in Duitsland starten vrijdag de eerste gesprekken over een verlenging van de arbeidsduur. Het concern wil ingrijpen om de dalende rendabiliteit een halt toe te roepen. Daarvoor dreigt het sociale 'symbool' van de vierdagenweek te moeten sneuvelen.
De directie wil in de zes belangrijkste West-Duitse VW-fabrieken de arbeidsduur verlengen van gemiddeld 28,8 naar 35 uren zonder financiële compensatie. Topman Bernd Pischetsrieder wil tegen eind november een akkoord daarover hebben.

Waarnemers achten de slaagkansen op zo'n akkoord klein. De laatste loononderhandelingen met metaalvakbond IG Metall waren bijna uitgelopen op een algemene staking.

,,Een verlenging van de arbeidsduur zonder dat we iets in ruil krijgen, is onaanvaardbaar'', zegt vakbondsonderhandelaar Hartmut Meine. De bond eist werkgelegenheidsgaranties, winstdeelname voor de werknemers en een formeel engagement over de productie van nieuwe modellen in Duitsland, met name over de opvolger van de Golf V.

De directie schermt met de tanende concurrentiekracht en de te hoge loonkost. De lonen bij VW liggen gemiddeld 20 procent hoger dan bij concurrenten als Peugeot-Citroën. In de komende drie jaren moeten bij het merk VW 20.000 banen verdwijnen, of 1 op 5.

De afschaffing van de vierdagenweek bij VW zou een grote symbolische waarde hebben in Duitsland. Door de arbeiders te dwingen langer te werken wil VW -lange tijd beschouwd als het sociale ,,uitstalraam'' van het Duitse kapitalisme- aantonen dat een nieuw tijdperk is aangebroken waarin het concern zich aanpast aan de wetten van de markt.

Het bedrijf installeerde de vierdagenweek in 1994 om zo 30.000 banen te redden. De maatregel werd toen als vernieuwend onthaald, op een moment dat de vakbonden en de sociaaldemocratische partijen in Europa naar manieren zochten om jobcreatie aan te zwengelen.

Maar intussen wijzigde het klimaat. Bedrijven als Siemens, MAN, Bosch, DaimlerChrysler en Continental hebben de laatste jaren de arbeidsduur verlengd. Volgens analisten zal de maatregel echter niet volstaan om VW er terug bovenop te helpen.