BRUSSEL - De kostenbesparingen die InBev sinds eind 2005 in West-Europa doorvoert, liggen voor op schema. In het eerste halfjaar kwamen ze uit op 49 miljoen euro.
Dat zei financieel directeur (CFO) Felipe Dutra donderdag tijdens een conference call na publicatie van de kwartaalcijfers. In West-Europa realiseerde InBev in het tweede kwartaal een interne volumegroei van 2,4%, maar dit was ten dele te danken aan een zwakke vergelijkingsperiode in 2005. InBev schrijft de stijging voorts toe aan betere verkooppraktijken en goede prestaties van de voornaamste merken. Ook het WK Voetbal speelde InBev in de kaart, gaf Dutra toe.

,,Wij zien al erg positieve aanwijzingen dat de initiatieven die we hebben genomen, de goede zijn'', klinkt het. InBev focust in West-Europa op het verhogen van de zogenaamde 'top line'-groei, op zijn meest rendabele merken en op het verlagen van de kosten, onder meer door het toepassen van ZBB (zero base budgeting).

Overnames

De kostenbesparingen in West-Europa liggen intussen voor op schema. ,,Bepaalde besparingen die we pas in de tweede jaarhelft hadden verwacht, waren al in het eerste halfjaar voelbaar'', zegt Dutra. Hoeveel InBev in totaal wil besparen in West-Europa in 2006 wil de CFO niet kwijt.

Dutra gaf ook te kennen dat InBev het inzake overnames wat kalmer aan wil doen, al zei hij dat niet met zoveel woorden. ,,Wij willen vooral organisch groeien. Overnames zullen op een heel selectieve basis benaderd worden, om onze positie te versterken. Onze footprint is nu groot genoeg om organische groei te kunnen boeken. Wij voelen geen druk om overnames te doen'', klonk het.

Of er momenteel gesprekken lopen over overnames, wou hij niet zeggen. InBev werd recent genoemd als een van de geïnteresseerde partijen in het Australische Foster’s.