BRUSSEL - Zestig procent van de volwassen gebruikers van het internet, of zo’n 2,3 miljoen Belgen, heeft in de aanloop naar de verkiezingen van 13 juni politieke informatie op het wereldwijde web gezocht. Drie procent van de bijna 4 miljoen gebruikers verandert van partij door van de informatie die ze op de politieke sites lazen, zo blijkt uit een studie van InSites Consulting.
Van de surfers die on line politieke informatie vergaarden, blijkt 15 procent bewust informatie over Belgische partijen te hebben gezocht om zich voor de nakende stembusslag een mening te kunnen vormen. Zowat één op de drie internetgebruikers stootte eerder toevallig op politieke informatie.

Bij vijf procent van de internetgebruikers veranderde de op het web gevonden informatie de mening over één of meerdere partijen. Drie procent, ofwel ruim 115.000 mensen, werd overtuigd om voor een andere partij te stemmen.

Volgens Christophe Vergult van InSites Consulting gaat het om een beperkt effect, maar anderzijds onderschatten politieke partijen de impact van internet als informatiekanaal. ,,Mediabudgetten worden massaal aan klassieke advertenties en folders besteed en met wat overblijft, wordt nog snel de website opgesmukt. Bij de huidige websites van partijen is er nog duidelijk ruimte voor verbetering.''

De websites van VLD, CD&V en SP.A kregen de voorbije weken het hoogste aantal bezoekers. Ongeveer tien procent van de webgebruikers bezocht één van de sites. Naast een hoge bezoekfrequentie blijkt ook dat de sites van de VLD en CD&V tevreden bezoekers kennen. Die van N-VA, Spirit en Vivant worden minder bezocht en scoren volgens de studie lager qua bezoekerstevredenheid.

Tot slot blijkt 26 procent van de Belgische internetgebruikers nog niet te weten voor wie ze zullen stemmen. Deze groep wordt veeleer beïnvloed door campagnes en door tv-programma’s dan door websites.

InSites Consulting is een advies- en onderzoekskantoor op het vlak van internet en webmarketing. Aan de studie werkten meer dan 9.000 Belgische surfers mee, aangevuld met een telefonisch onderzoek onder 2.000 Belgen.