Unilever Benelux is maandag van start gegaan, de nieuwe samenwerkingsvorm van de landenorganisaties van Unilever Belgium en Unilever Nederland. Het levensmiddelenconcern Unilever heeft zijn administraties in België en Nederland samengevoegd in één nieuwe Benelux-organisatie.
Unilever Benelux bedient zowel de Belgische, Nederlandse als Luxemburgse markt. Het is een van de eerste 'Multi Country Organisations' binnen Unilever Europa. Met de nieuwe samenwerkingsvorm wil Unilever zijn groei versnellen, zijn concurrentiekracht versterken en zijn kostenniveau verlagen.

De integratie omvat marketing en sales, inclusief de ondersteunende diensten, zoals boekhouding, personeelsorganisatie (HR), communicatie en juridische dienst. De verkoop- en de klantendienst blijven wel apart bestaan in elk land en krijgen een overkoepelende Benelux-ondersteuning.

'De slagkracht van Unilever in de Benelux-landen neemt sterk toe. We kunnen de Unilever-merken nu vanuit één organisatie efficiënt ondersteunen en verder laten groeien', zegt Harry Brouwer, chairman Unilever Benelux.

Vorig jaar raakte al bekend dat er in België 200 jobs (van de 780 banen) zouden verdwijnen door het samenvoegen van de Belgische en Nederlandse administratieve diensten tot een nieuwe Benelux-organisatie.

Bij de nieuwe Unilever Benelux-organisatie werken in totaal 1.200 mensen. In België en Nederland heeft Unilever in totaal 5.000 medewerkers. Daarbij horen onder meer ook de medewerkers van de zeven fabrieken in beide landen en van het wereldwijde kantoor van Unilever in Rotterdam. Unilever beschikt in de Benelux onder meer over de merken Axe, Becel, Ben & Jerry's, Bertolli, Calvé, Dove, Knorr, Rexona en Signal.