We betalen 6,7 tot 9,7 euro extra belastingen op een brandstoftank sinds juli 2003. Dat heeft automobilistenvereniging VAB berekend. VAB vraagt dat de extra belastingen op brandstof in mobiliteit geïnvesteerd worden.
Mobiliteitsclub VAB vraagt dat de extra belastingen op brandstof in mobiliteit geïnvesteerd worden.

Door de stijging van de notering van de olieproducten op de internationale markt bereiken diesel en benzine maximumprijzen. Die hoge prijzen zijn niet enkel het gevolg van de hoge aardolieprijzen, maar ook het resultaat van de verhoogde belastingen op de verschillende brandstoffen, zegt VAB.

De organisatie berekende hoeveel de automobilist vandaag meer aan belastingen betaalt per liter brandstof in vergelijking met juli 2003. In juli 2003 werd het cliquetsysteem ingevoerd met als argument dat dit goed zou zijn voor het milieu en onze mobiliteit.

Per tankbeurt van 50 liter betaalt een dieselrijder vanaf morgen 6,7 euro extra belastingen. Voor een benzinerijder gaat het zelfs om 9,7 euro extra.

VAB vraagt zich af wat de overheid met deze extra belastingen doet. De organisatie vraagt dat de extra fiscale middelen gegenereerd uit mobiliteit opnieuw geïnvesteerd worden in mobiliteit.

Dat was ook een belofte van de overheid toen ze in juli 2003 het cliquetsysteem invoerde. De behoefte aan extra middelen voor de aanpak van de mobiliteitsproblemen zijn immers zeer groot.