Ruim een kwart van de Belgen is bereid zijn spaargeld naar een andere bank te verkassen als het daar meer geld opbrengt. Twintig procent zou enkel zijn spaarcenten verhuizen, maar 7 procent is bereid dat met al zijn bankzaken te doen.
Twee jaar geleden was dat respectievelijk 13 en 11 procent. Dat blijkt uit een enquête van het onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van de internetbank Rabobank.be, die dinsdag werd voorgesteld.

Volgens het onderzoek blijft de Belg, en dan vooral de Vlaming, een verwoede spaarder. Zo sparen acht op de tien Vlamingen, tegenover 62 procent van de Brusselaars en de helft van de Walen.

Belg weet meer

De Belg vergelijkt opvallend meer de rentevoeten dan twee jaar geleden. Toen deed slechts 14 procent dat, nu 24 procent. De Belg weet ook beter hoeveel zijn geld opbrengt. In 2005 wist 57 procent dat niet, nu is dat nog 43 procent.

Intussen hebben drie op de tien Belgen een tweede bank gekozen voor hun spaargeld. Van die groep kiest een op de vijf voor een internetbank.

Rabobank.be concludeert uit de cijfers dat de klanten en de markt klaar zijn voor een omwenteling. 'Het is opmerkelijk hoe snel de Belg evolueert in zijn financiële denken en doen. De ontvoogding van de sparende Belg is een feit. Hij wordt assertiever en kritischer en dat vertaalt zich in een sterk verminderde trouw aan zijn traditionele bank', aldus Stephane Vermeiren van Rabobank.

'Tegelijk stijgen de internetpenetratie en het aantal mensen die online bankieren. Daardoor wordt de drempel om over te stappen naar een pure internetbank alleen nog verlaagd', aldus Vermeiren.

Rabobank.be bestaat vijf jaar en bouwde in die tijd een bestand op van 90.000 klanten. De laatste 30.000 sloten dit jaar pas aan. Samen zijn alle klanten goed voor 2,2 miljard euro aan spaar- en beleggingsgeld. Terwijl de internetbank in haar beginperiode vooral mikte op zogenaamde 'financial freaks', wil het zich nu met een nieuwe reclamecampagne richten tot het grote publiek.