Bij Dexia werden drie klanten het slachtoffer van fraude door de georganiseerde misdaad bij het internetbankieren. 'Bij een vierde klant konden wij de fraude verhinderen', zegt Moniek Delvou, woordvoerster van Dexia.
'In de maanden mei en juni hebben wij geconstateerd dat hackers het systeem onveilig maakten', legt ze uit. 'Het probleem werd vastgesteld bij vier klanten, en bij een van hen konden we de fraude nog verhinderen.' De gedupeerde klanten werden vergoed. In totaal ging het om een bedrag van ongeveer 10.000 euro.

'Wij hebben onmiddellijk maatregelen genomen om ons veiligheidssysteem op punt te zetten, we hebben de andere banken ingelicht en het federaal parket op de hoogte gebracht', aldus nog Delvou. Sindsdien zijn geen nieuwe pogingen tot hacking vastgesteld.

De vier klanten die het slachtoffer werden van de fraude, bleken allemaal niet-beveiligde software op hun computer te hebben. Delvou wijst er tot slot nog op dat Dexia 800.000 abonnees heeft voor het internetbankieren en dat er jaarlijks 350 miljoen transacties gebeuren.