In Vilvoorde opent televisiefaciliteitenbedrijf Videohouse vrijdagavond feestelijk twee nieuwe televisiestudio’s. Studio 6 heeft een omvang van 582 vierkante meter en studio 7 meet 1.399 vierkante meter, meteen de grootste studio in België op dit moment. Beide studio’s zijn ontworpen door mensen van Videohouse zelf.
'Bij het ontwerp stonden functionaliteit van de techniek en accomodatie centraal', zegt Renaat Coninckx, commercieel directeur van Videohouse. 'De twee studio’s zijn dan ook echte televisiestudio’s waarin zowat alle mogelijke programma’s kunnen opgenomen worden. Hier zullen decorstukken niet moeten aangepast worden aan de omvang van de studio want in tegenstelling tot andere, bestaande studio’s is in deze studio’s, en zeker in studio 7, plaats genoeg.'

Beide studio’s zijn ondergebracht in een nieuwe hal en hebben elk een foyer voor publieksopvang, ruime loges, schminkruimtes en productielokalen. 'Zo kunnen we naast elkaar twee verschillende programma’s opnemen zonder dat die elkaar voor de voeten lopen', aldus nog Renaat Coninckx.

'De loges en schminkruimtes zijn modulair opgebouwd zodat we voor een grotere productie meer lokalen kunnen inzetten. De nieuwe studio’s zijn voorzien van de allernieuwste technologieën en staan via glasvezelkabels in verbinding met alle grote televisiestations in België.'

Videohouse werd opgericht in 1980 en is met zijn 300 klanten en omzet van 33 miljoen euro per jaar de grootste onafhankelijke leverancier van televisiefaciliteiten voor tv-stations en -producenten. Het kan zowel reportagewerk, nieuwsgaring, realitytelevisie als studio-programma’s of verslagen van sport- en muziekevenementen verzorgen. Sinds 2004 maakt het deel uit van United Broadcast Facilities, dat op zijn beurt in 2007 met Euro Media Television gefuseerd is tot Euro Media Group.

Het bedrijf, dat onder leiding staat van CEO Jean-Pierre Barry, is het grootste in zijn soort in Europa en telt 1.300 werknemers in zes verschillende Europese landen. Het verzorgt 12.000 televisieproducties per jaar, waaronder Roland Garros, de Tour de France en het Europees Kampioenschap Voetbal in Zwitserland en Oostenrijk. Euro Media Group zal ook met vier productietrucks en 120 mensen aanwezig zijn op de Olympische Spelen van Peking.