Op de luchthaven van Zaventem nemen de herstellingswerken aan de infrastructuur op het einde van startbaan 20, waar op zondag 25 mei een vrachtvliegtuig van Kalitta Air crashte, mogelijk acht weken in beslag. Dat zegt Guy Viselé, de woordvoerder van Belgocontrol, dat instaat voor de veiligheid van het luchtruim.
Toen de Boeing 747 zijn start miste en achter de landingsbaan terechtkwam, verwoestte het enkele landingslichten en het Instrument Landing System (ILS). Dat ILS-systeem staat aan het begin van elke landingsbaan en wordt gebruikt om vliegtuigen te begeleiden tijdens het landen bij slechte zichtbaarheid. Aan de baan zelf veroorzaakte de crash geen schade.

Hoe groot de infrastructuurschade precies is en hoelang de herstellingswerken juist duren, kan Jan Van der Cruysse van Brussels Airport Company nog niet zeggen.

'Daarvoor is het wachten tot het laatste restje van het toestel van de crashsite verdwenen is. Volgens mijn inschatting zal dat eind volgende week zijn, waarna dan de definitieve schadevaststellingen kunnen gedaan worden.'

Het herstellen van het ILS-systeem zal ongeveer acht weken duren, zegt Viselé. 'Eerst moeten de antennes heropgebouwd worden, vervolgens moet het systeem worden gekalibreerd en getest.'

Baan 02/20, waarvan de cijfers verwijzen naar de twee mogelijke vertrekrichtingen, zal in twee fases opnieuw in gebruik worden genomen, aldus Van der Cruysse. Eerst zonder het verwoeste ILS-systeem, dat gebruikt wordt bij het landen op baan 02, vervolgens volledig operabel mét ILS-systeem. Tijdens de eerste fase wordt baan 02 bij slechte zichtbaarheid niet gebruikt, net wegens het ontbreken van ILS-begeleiding.

Ook het ILS-systeem aan de andere kant van de piste, bij het begin van baan 20 dus, moet opnieuw gekalibreerd worden. 'Maar dat zal niet meer dan enkele dagen of weken duren', zegt Viselé.