Na de kaping van een Frans luxejacht voor de Somalische kust is er nog steeds geen duidelijkheid over het lot van de gijzelaars. De regering in Parijs heeft nog geen contact met de piraten gehad en geen eisen ontvangen, zei minister van Defensie Hervé Morin zondag op radiozender Europe 1.
Het zeilschip vaart verder op zee met onbekende stemming en wordt op enige afstand gevolgd door een schip van de Franse marine.

Het jacht Le Ponant was van de Seychellen onderweg richting Middellandse Zee toen het vrijdag in internationale wateren werd gekaapt. De tien zeerovers gijzelen dertig bemanningsleden, voornamelijk Fransen. Aan boord bevonden zich geen passagiers.

Parijs schakelde een crisiscentrum in. Samen met de rederij CMA CGM werd contact genomen met de betrokken families, luidde het. Morin sloot een militaire tussenkomst niet uit.

De kusten voor Somalië en in het algemeen de Golf van Aden tussen het Arabisch Schiereiland en de Hoorn van Afrika zijn berucht voor aanvallen van piraten. Ook patrouilleboten van de Amerikaanse marine schrikken de meestal zwaarbewapende zeerovers niet af. Pas enkele weken geleden hadden piraten een Deens vrachtschip pas na de betaling van een hoog losgeld laten gaan. De Somalische autoriteiten hadden toen kritiek geuit dat de betaling van losgeld nieuwe zeerovers alleen maar aanmoedigt.

Het aantal gevallen van piraterij lag volgens het International Maritime Bureau (IMB) in 2007 met 263 aanvallen wereldwijd rond de tien procent hoger dan in 2006. Daarbij is het gebruik van geweld tegen bemanningsleden duidelijk toegenomen, stelt de IMB vast. Vierenzestig zeelui liepen verwondingen op, 292 werden als gijzelaar vastgenomen. Ook voor Nigeria zijn er vaak aanvallen van piraten. Doelen zijn meestal vrachtschepen.

Het IMB heeft de rederijen aanbevolen hun schepen met stroomdraden af te spannen, zoals ook de huizen in bijzonder door criminaliteit getroffen gebieden worden afgeschermd. Bij aanraking van deze omheining komen stroomstoten van 9.000 volt vrij.