Kris Princen (Mitsubishi Lancer) heeft zaterdag de TAC Rally in Tielt gewonnen. Dat is de tweede wedstrijd om het Belgisch kampioenschap. Melissa Debackere (Toyota Corolla WRC) werd tweede, Bernd Casier (Volkswagen Polo S2000) derde.
Na zijn fouten in de East Belgian Rally in Stavelot stelde Princen orde op zaken. Twee weken geleden ging hij letterlijk kopje onder in de slotfase van de eerste BK-manche, nadat hij in het begin ook al een salto had gemaakt. Met een nieuwe Mitsubishi Lancer Evo8 en de drang om zijn foute seizoenstart recht te zetten, domineerde Princen de TAC. Hij nam de leiding na de derde klassementsproef en stond die niet meer af.

Freddy Loix, winnaar van de East Belgian Rally, startte niet in Tielt. Hij rijdt de openingswedstrijd van de IRC in Turkije. Patrick Snijers (Porsche 996), derde in Stavelot, had zo aan een vierde plaats in Tielt genoeg om de leiding in het kampioenschap te nemen. Hij heeft 11 punten voor op Loix en Princen.

Het wisselvallige weer maakte van de 35e editie een van de moeilijkste jaargangen van de TAC Rally. Regen, afgewisseld met opklaringen, zorgde voor bijzonder verraderlijke omstandigheden. Tal van piloten met een WRC lieten zich verrassen. Hubert Deferm, met zijn imposante Subaru Impreza WRC S10, halfweg de rally amper een tiental tellen achter Princen, ging vlak voor de finish van de 10e klassementsproef in de fout. Lokale specialist Dirk Vermeirsch, eveneens met een Impreza WRC, verloor meteen kostbare tijd door een defecte stuurbekrachtiging in de openingslus, terwijl Paul Lietaer zich verslikte in een vettig stukje onverhard. De Subaru lag een minuut met de buik op een talud.

Enkel Melissa Debackere bleef uit de problemen met haar Toyota Corolla WRC. Na een behoedzame start rukte de jongedame uit Wervik op naar de tweede plaats.

"Het vertrouwen is helemaal terug," lachte Princen. "De nieuwe Lancer Evo8 is niet te vergelijken met de wagen die ik in Stavelot bestuurde. Toen brak hij heel agressief uit bij het uitkomen van de bochten. Deze keer was de wagen veel stabieler. We hadden duidelijk de juiste afstellingen van het differentieel en de ophanging gevonden. Het kampioenschap kan nu beginnen."

De derde plaats ging naar Bernd Casier, door de Belgian VW Club aangeduid als opvolger van de nog steeds revaliderende Larry Cols. Het debuut van Casier met de VW Polo S2000 verliep niet vlekkeloos: "In de eerste ronde raakte ik een talud, waardoor een aandrijfas los kwam en de voortrein uit het spoor stond. Veel erger was het feit dat de motor in de eerste helft van de rally telkens warm liep. Na KP 7 wilden we zelfs stoppen, maar na het ontluchten van de leidingen bleek de temperatuur toch te zakken en konden we met vertraging aan de achtste proef beginnen." Casier was, ondanks die problemen, toch tevreden met zijn score: "Omdat we amper getest hadden met de VW, wilde ik vooral kilometers maken om de wagen te leren kennen en uitrijden om punten te pakken voor het kampioenschap."

Door het regenweer waren de krachtige achterwielaandrijvers bij voorbaat kansloos. Patrick Snijers kon de schade nog beperken met een vierde plaats. "In deze omstandigheden waren we kansloos tegen de WRC’s," besefte Snijers. "Beter doen dan de vierde plaats was onmogelijk. Hopelijk blijft het droog in Wallonië, want op dat parkoers kunnen we misschien wel de strijd aangaan met de Lancer Evo8 van Kris Princen."

Timothy Van Parijs werd zesde, achter Paul Lietaer en voor Yves Bruneel, die met zijn Mitsubishi de strijd in Groep N won. Bruneel versloeg in de standaardklasse Bart Du Jardin en Kristof Van Tricht. Stéphane Lhonnay, in Stavelot de snelste, ging al in de tweede lus van de baan.

De eerste Historic was de Ford Escort van Geert Vandoorne, die op de 15e plaats eindigde. Het RACB Criterium werd gedomineerd door Koen Lauwaert (Renault Clio Williams). .