BRUSSEL - Minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche (SP.A) overweegt om winkelketens die betrapt worden op kassafraude een affiche op hun voorruit te laten kleven om hun klanten daarvoor te waarschuwen. Dat meldt Het Nieuwsblad op zondag. Bij kassafraude wordt meer aangerekend dan de prijzen die in de winkel worden vermeld.
Aanleiding zijn de resultaten van een nieuwe prijzen-kassa-vergelijking van de Algemene Directie Controle en Bemiddeling in 249 handelszaken. Zowel niet-afgeprijsde als afgeprijsde artikelen werden gecontroleerd. Vooral bij afgeprijsde goederen wordt de klant benadeeld.

Vooral doe-het-zelfzaken, tuinbouwcentra en elektrowinkels rekenen vaak een hogere prijs aan dan aangekondigd. Bij een doe-het-zelver betaalt een haastige klant nog altijd 6,1 procent te veel aan de kassa. Een tuinder rekent gemiddeld 3,1 procent te veel aan en de elektro- en telecomwinkels sjoemelen ter waarde van 6,1 procent op de uiteindelijke rekening.

Minister Van den Bossche stelt vast dat de verscherpte prijzencontroles niet kunnen verhinderen dat klanten aan de kassa soms meer betalen dan in de rekken wordt aangeduid en zou sjoemelende winkeliers daarom verplichten om een waarschuwende affiche op hun raam te plakken. Wie het goed doet, krijgt een pluim.

Fedis en Unizo verbaasd

Bij Fedis, de federatie van distributeurs, en de zelfstandigenorganisatie Unizo wordt verrast gereageerd op het bericht. Fedis had immers eerder al gezegd met zijn leden overleg te zullen plegen. Bovendien nuanceert Fedis de cijfers die worden geciteerd.

Volgens Baudouin Velge van Fedis heeft zijn organisatie een werkgroep opgericht die oplossingen kan voorstellen voor het probleem. Velge ontkent ook dat de klant altijd benadeeld wordt. Volgens Velge zijn er prijsafwijkingen in het voordeel en in het nadeel van de klant. Bij elektro- en telecomwinkels bijvoorbeeld, is 1,99 procent van de prijsafwijkingen in het voordeel van de klant en 0,65 procent in zijn nadeel. Globaal zou de balans ongeveer in evenwicht zijn.

Ook woordvoerder Luc Ardies van Unizo plaatst enkele kanttekeningen. Hij wijst er op dat het heel wat tijd in beslag kan nemen om een reeks prijswijzigingen in de rekken door te voeren. Volgens hem gebeuren de meeste fouten bij het begin en einde van een promotie. Volgens Ardies kan misschien 90 procent van de afwijkingen worden verklaard door de paar uren verschil die zitten tussen de aanpassing in de kassa en die in de rekken.