'Fokkie' staat in het jaarboek van Van Dale waarin alle nieuwe woorden worden opgenomen. De uitleg van het woord luidt: 'informeel taalgebruik voor koffie'. Woorden die een paar jaar op rij in dat jaarboek staan, komen ook in de echte dikke Van Dale.
De reclamecampagne voor Douwe Egberts werd vier jaar geleden bedacht bij reclamebureau Duval Guillaume Brussels. Ongetwijfeld heeft iedereen de radiospots al eens gehoord waarin mensen die nog niet goed wakker zijn medeklinkers door elkaar haspelen en 'fokkie' zeggen tegen koffie. Daarna komt de slogan: 'Je bent er 's morgens pas helemaal bij na een kopje Douwe Egberts.'
'Dit is de natte droom van elke reclamemaker', reageert Peter Ampe, creatief directeur van Duval Guillaume in De Morgen. 'Toen ik het hoorde, kreeg ik een adrenalineshock die minstens even goed aanvoelt als wanneer je een Gouden Leeuw wint op het Reclamefestival van Cannes.'
Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende plus-artikels kunt lezen?
Vul je e-mailadres en wachtwoord in
