Procter & Gamble (P&G), de grootste Amerikaanse producent van consumentengoederen, heeft tijdens het vierde kwartaal van zijn boekjaar de nettowinst zien toenemen tot 3,02 miljard dollar (1,95 miljard euro). Tijdens dezelfde periode vorig jaar was dat 2,27 miljard dollar. Dat heeft P&G dinsdag bekendgemaakt.
De stijging kwam er doordat P&G zijn prijzen opvoerde om de stijgende kosten voor plastic, energie en papier te dragen, en door de dalende dollar, die de verkoop in het buitenland aanzwengelde.

Per aandeel kwam de nettowinst tijdens het vierde kwartaal uit op 92 dollarcent, tegenover 67 dollarcent een jaar eerder. Analisten waren uitgegaan van een winst van 78 dollarcent per aandeel tijdens het vierde kwartaal. De omzet nam toe van 19,3 miljard dollar tijdens dezelfde periode vorig jaar tot 21,3 miljard dollar.

Topman Lafley kondigde prijsverhogingen aan voor onder meer de Pantene haarproducten, Gillette scheercrème en Ivory zeep. Meer dan de helft van de verkoop van P&G gebeurt buiten de VS, zodat de lage dollar het bedrijf sterk in het voordeel speelde.

Het concern P&G produceert onder meer de merken Ariel, Always, Duracell, Gillette, Head & Shoulders, Pampers en Pringles.