Grönholm: 'onze wagen was sneller'
Marcus Grönholm was heel tevreden met zijn zege in Finland. 'Ik ben heel blij, en ik voel geen enkele druk met betrekking tot de rest van het kampioenschap. Toen ik hier aankwam, dacht ik in staat te zijn om het verschil te maken, maar niet zo’n groot verschil tegenover Sébastien (Loeb). '
Gronhölm was ook gelukkig met de prestaties van zijn Ford Focus. ''Tijdens de rally heb ik geprobeerd om minder te springen op de heuveltjes, maar onze wagen was sneller, en we voelden in vergelijking met vorig jaar dat onze wagen meer loskwam van de grond op plaatsen waar hij dat vroeger niet deed. Voor het vervolg weet ik dat ik vooruitgang heb gemaakt op asfalt, dus ik hoop dat dat van pas komt in Duitsland. Wat betreft mijn ’pensioen’ wil ik geen te vlugge beslissing maken; ik zal de tijd nemen om na te denken. Ik wil me vooral concentreren op de laatste zeven rally’s van het seizoen, want ik wil echt die wereldtitel.'

Mikko Hirvonen, Gronhölm's teamgenoot bij Ford, eindigde tweede. 'Na de eerste passage in Ehikki (ES17), waar Marcus me nog eens vier seconden aansmeerde, begreep ik dat ik niet zou kunnen terugkomen op hem, en dat het geen zin had om op dat ritme voort te rijden', vertelde de Fin, die eveneens tevreden was over de nieuwe wagen. 'Onze nieuwe Focus presteerde het hele weekend erg goed, en ik hoop dat de wagen de hier getoonde vooruitgang ook toont in Duitsland over twee weken. Vanaf nu is het mijn job om me te concentreren op Dani Sordo en zoveel mogelijk druk op hem te leggen.'

De Fransman Sébastien Loeb was in zijn Citroën C4 niet opgewassen tegen de Fordrijders. 'We konden niets doen; de Fords staken er bovenuit en de twee Finse piloten ook. In elke KP was het hetzelfde: 2 of 3 seconden achterstand op Marcus, dat was het tarief', bekende Loeb. 'In de hele rally had ik niet genoeg vertrouwen in het gedrag van de C4 om overal voluit te gaan, en hier is het echt een rally waar je de hele tijd 100% vertrouwen moet hebben om volledig bevrijd te kunnen rijden. We hadden dat vertrouwen toen we hier aankwamen, na de tests die we hadden gerealiseerd, maar we moeten aanvaarden dat we niet konden winnen. We kwamen niet veel tekort, maar het scheelde telkens een beetje, en dat wil zeggen dat we moeten blijven werken aan de wagen. Ik heb me erop toegelegd de derde plaats te behouden, en het wordt belangrijk om in de volgende asfaltrally’s veel punten te scoren. Ik heb altijd gewonnen in Duitsland, maar het is een moeilijke rally, met vaak delicate weersomstandigheden.'