LOS ANGELES - De grootste fabrikant van zakcomputers Palm zou volgens een grootaandeelhouder van het bedrijf, beter af zijn met een verkoop aan een groot IT-concern. De groeiende concurrentie in de markt van de zakcomputers, onder meer met de komst van Blackberry, drukt immers de verkoop van Palm. Mark Nelson, die 8 procent van de aandelen van het bedrijf controleert, heeft hieromtrent een brief naar de raad van bestuur van Palm geschreven.
Volgens het marktonderzoeksbureau IDC daalde de verkoop van zakcomputers wereldwijd met 18,2 procent in het vierde kwartaal van 2005, tot 2,23 miljoen stuks. Voor het hele jaar lag de verkoop 16,7 procent lager, tot 7,5 miljoen stuks. Palm heeft er daarvan meer dan 1 miljoen stuks verkocht in het vierde kwartaal, goed voor de eerste plaats met een marktaandeel van 45,6 procent. Maar de concurrentie rukt op. Zo bijvoorbeeld heeft HP een marktaandeel van 20,8% en Dell 8%. Er zijn daarnaast ook de technologische nieuwigheden, waarbij een combinatie van functies (GPS-navigatie, multimedia-functies en een draadloze Wifi-verbinding) steeds meer de kop op steken en de traditionele zakcomputers beconcurreren.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig