Een oververhitte frietketel lag zaterdagochtend rond 01.30 uur aan de oorzaak van de vlammenzee in een blok van vier woningen aan de Zandbergstraat in de wijk Termien (Genk). In de blok woningen woedde een zeer zware brand.
Dat maakte de lokale politie van Genk bekend. De bewoner van het huis waar het vuur uitbrak, is met lichte brandwonden naar het Sint-Jansziekenhuis in Genk overgebracht.

Het vuur was in het hoekhuis ontstaan. De bewoner had de frietketel aangezet en was dan achteraf in de zetel in slaap gevallen. Bij aankomst van de brandweer van Genk stonden de daken van twee woningen al in volle vuur. De vlammen hadden zich via het doorlopende dak ook al een weg gebaand naar het derde huis. De bewoner kon tijdig zijn huis verlaten en had brandwonden aan zijn linkerhand opgelopen.

Omwille van de omvang van de brand riep Genk de versterking in van de brandweer van Hasselt. De spuitgasten konden niet verhinderen dat twee woningen volledig uitbrandden. Het derde huis is ook onbewoonbaar. Omdat de oorzaak van de brand duidelijk was, stuurde het Tongerse parket geen branddeskundige ter plaatse.