Deelnemer Koen Wauters (Toyota) reageert vanuit Lissabon ontgoocheld op de annulatie van de Dakar 2008. "Toen de technische keuring vanochtend zonder een woord uitleg werd stopgezet, wisten we al genoeg."
Ik ga mijn terugvlucht boeken en probeer morgen al terug in België te zijn. Dit is echt doodjammer", aldus de zanger van Clouseau.

"Er wordt hier verteld dat de verzekering zich heeft teruggetrokken, nadat de Franse autoriteiten organisator ASO hadden afgeraden de Dakar te laten plaatsvinden. ASO zou daardoor de volledige verantwoordelijkheid op zich hebben moeten nemen. Er heerst hier enorme chaos. Duizenden mensen staan hier te wachten, zonder dat ze echt weten wat hen nu te doen staat."

"Het is nog te vroeg om te spreken van een verhuis van de Dakar naar Zuid-Amerika. Daar zullen er best ook wel streken zijn waar het niet zo ongevaarlijk is. We moeten niet te voorbarig zijn en afwachten wat de toekomst zal brengen. In maart moet je beslissen of je zal deelnemen aan Dakar en in mei moet je ingeschreven zijn. En dan begint de opbouw van de wagens, het testen, de voorbereiding. Garanties om een soortgelijk iets zoals nu te vermijden zullen we nooit krijgen, 100 procent zekerheid dat we een feilloze wedstrijd zullen beleven zal niemand kunnen geven. Dat hoort er nu eenmaal bij. Deze beslissing is begrijpelijk maar of je het er nu mee eens bent of niet, je kan er toch niets tegen doen. We zijn in dit circus een kleine deelnemer die zich moet neerleggen bij dit soort dingen. Misschien worden we wel van iets vreselijk gespaard. Wie zal het zeggen en wat maakt het uit? Het heeft geen zin om daarover na te denken. Het is voorbij, inpakken en naar huis en dan wachten tot de start van het Belcar-kampioenschap. Ik kijk er nu meer dan ooit naar uit."

Wauters' ploegmaat Pascal Feryn (Toyota) denkt wel al aan de toekomst: "We zitten er hier allemaal verslagen bij en beseffen het nog niet goed. Ik vrees dat we een Dakar, zoals we die tot nu toe gekend hebben, nooit meer gaan meemaken, tenzij ze ons in Marokko op boten gaan zetten en ons opnieuw droppen in Senegal. Voor de rest is het onmogelijk geworden. Ofwel zouden we, zoals in 2003, richting Egypte moeten gaan via Tunesië, Libië en zo naar Egypte. In 2003 lag de finish in Sharm el-Sjeikh maar de sfeer was daar totaal anders. Een Dakar eindigt aan het Lac Rose en passeert door talloze dorpjes waar de plaatselijke bevolking feest viert. Organiseer morgen iets in Australië, het zal nooit hetzelfde zijn. Maar als er zoveel gevaar dreigt kan ik deze beslissing wel begrijpen. Dakar is een avontuur met een beetje risico maar als je vanaf Mauritanië bevreesd moet zijn om beschoten te worden of het risico te lopen dat ze je wagen gaan opblazen, dan hoeft het voor mij niet meer. Wij zijn amateurs die komen voor het avontuur, maar gevaar echt gaan opzoeken hoeft niet. "

"Hallucinant"

Ook Stéphane Henrard (Volkswagen) is zwaar teleurgesteld. "Dit is hallucinant. We zijn sportmensen die ons al een tijdlang voorbereiden op deze wedstrijd. Je kan het vergelijken met een atleet die al dagen toeleeft naar de finale van de 100 meter. Op de startlijn en in de startblokken komen ze hem dan zeggen dat de wedstrijd niet doorgaat, dat hij mag gaan rusten. Alles is klaar en nu kunnen we naar huis. Ook financieel is dit een catastrofe."

"Op bepaald moment moet je luisteren"

Vanina Ickx (Nissan) is eveneens geschokt, maar kan de beslissing van de organisatie goed begrijpen. "Dit is een harde noot om kraken, niet alleen voor de deelnemers maar ook voor organisator ASO. Zij zouden ook veel liever gehad hebben dat de wedstrijd kon plaatsvinden. Maar er waren teveel signalen en op een bepaald moment moet je luisteren. Ik weet niet of wij als deelnemer veel gevaar zouden hebben gelopen want de Dakar is en blijft altijd een avontuur. Maar we zullen nooit weten wat de risico's zouden geweest zijn."

"De verslagenheid is hier groot, zeker bij de amateurs die elk jaar weer uitkijken naar dit avontuur. Ze hebben ook nu een jaar aan hun wagen of motor gewerkt in de hoop de wetten van de natuur en het avontuur te trotseren. We zijn zo kort bij de start en dan dit. Financieel weten we nog niet wat er gaat gebeuren. Er is ons op de persconferentie verteld dat we ons inschrijvingsgeld terugkrijgen. Dat bedraagt per persoon 10.000 euro. Tel daar eens alle assistentiemensen bij en dan kom je op een immens bedrag uit. Ik heb net papa aan de lijn gehad (Jacky Ickx, de enige Belgische winnaar in Dakar) en hij is heel triestig. Dit is ook erg voor Afrika", besluit Ickx.

"Ooit nog Dakar lijkt uitgesloten"

Grégoire de Mevius (teammanager) ziet de toekomst voor Dakar somber in: "Ik sta hier met drie wagens en we mogen niet starten. Wat de exacte reden is en hoe groot het gevaar en de dreiging is zullen we wellicht nooit weten. De beslissing is genomen, wij moeten die aanvaarden. De drie teams waarvoor ik de wagens geprepareerd heb zullen het ook wel begrijpen. Ze zullen wat geld verliezen, ik zal met mijn bedrijf ook verliezen. Hoeveel kan ik niet zeggen, dat is momenteel niet te becijferen. We krijgen ons inschrijvingsgeld terug maar dat is een peulschil vergeleken met de investering. Wij zijn geen professioneel team maar we hebben toch een budget van 1 miljoen euro. Dat is een bom geld!"

"Over de toekomst blijven we in het ongewisse. De organisatoren hopen dat we trouw zullen blijven en spreken over een wedstrijd volgend jaar. Het woord Dakar valt niet en voor mij lijkt het ook uitgesloten dat we daar ooit nog zullen kunnen rijden. De toestand is te onstabiel. Dat Dakar niet doorgaat zal de plaatselijke bevolking droef maken. Er zijn veel negatieve zaken rond de wedstrijd die de kranten en de televisie halen maar er zijn een pak meer positieve dingen die de pers nooit halen. Het is een groot verlies voor een fantastisch continent."

"Einde van Dakar"

Jacky Loomans (Bowler) is erg geschrokken van de beslissing: "Dit zou mijn 20e Dakar worden maar in plaats van naar het Zuiden te trekken zullen we naar huis moeten komen. Ik had iets verwacht maar niet dit. De situatie moet dus wel heel ernstig zijn. Ik had gedacht dat we ofwel wat meer langs de kust zouden moeten rijden ofwel dat er enkele ritten zouden geannuleerd worden en dat er een luchtbrug zou worden ingezet zoals dat in 2000 het geval was. Maar dit: neen."

"Dit is het einde van de Dakar. Nadat we eerder al niet meer Maili, Algerije en Niger aandeden komt daar nu Mauritanië bij. Financieel kan dit ook niet zonder gevolgen blijven. Er staan hier mensen te janken en niet alleen omdat de wedstrijd niet doorgaat hoor. Er zijn bedrijven die leven van het verhuur van wagens en motoren. Als die dat geld moeten terugbetalen zijn ze failliet. Wat ons budget is, wil ik liever niet kwijt. Het is een aanzienlijk bedrag. Alleen al de inschrijving van het team kost ons 100.000 euro. Ik hoor dat er toch teams zijn die naar Marokko trekken om daar hun wagens te testen. Voor mij heeft dat geen zin. Ik startte met mijn oude Bowler. Als ik gestart was met de nieuwe Bowler zou ik ook naar Marokko getrokken zijn maar nu heeft dat geen zin."

Joost Vancauwenberghe (Bowler) is het niet eens met de beslssing: "Ik had een beetje meer creativiteit verwacht van de organisatoren. Dat ze ons dan tenminste tot in Marokko lieten rijden en daar eventueel een dag of twee langer laten rijden om nadien in konvooi door Mauritanië te trekken om dan via Senegal Dakar te bereiken. Het is hier zo'n beetje begrafenisstemming. Voor mij was het de eerste Dakar sinds 2005. Ik heb een nieuwe wagen gekocht, had twee assistentievrachtwagens en een perswagen in koers. We hadden grote verwachtingen en nu moeten we naar huis. Al zal dat niet voor dadelijk zijn want we gaan toch naar Marokko om daar de wagen te testen."

"Wedstrijd in Argentinië"

Dany Coleblunders (Ginaf) ziet de wedstrijd van continent verhuizen: "Voor het team De Rooy is het al de tweede keer in drie jaar tijd dat we niet kunnen starten. Twee jaar geleden werden we uitgesloten en nu gaat de Dakar helemaal niet door. Ik denk niet dat ik Dakar nog ooit ga zien in wedstrijdomstandigheden. Ik weet dat er begin dit jaar, na afloop van de vorige Dakar, sprake was om een wedstrijd te organiseren in Argentinië. De Dakar zou als het ware naar daar verhuizen. Zelfde datum, zelfde organisaties maar meer zekerheid en natuurlijk een andere aankomst. Maar het concept zou hetzelfde blijven. Ik denk dat we naar zo'n formule toegaan volgend jaar. Er zal zekerheid moeten komen want wie durft nog grote financiële risico's te nemen?"

Coleblunders' teamgenoot Tom Colsoul heeft de ongoocheling op eigen wijze verwerkt: "Ik ben samen met Dany en de andere teamleden het eerste restaurant dat ik tegenkwam binnengestapt en we zijn nu frieten met biefstuk aan het eten... van pure miserie. Allez, het is toch onwaarschijnlijk dat ik vanavond in mijn eigen bed ga slapen!? Het is ongelofelijk maar ik begrijp en steun de organisatoren wel. Maar fijn is het helemaal niet. Een gans jaar werk je toe naar iets en voor de tweede keer in drie jaar is al dat werk voor niets geweest."

"Prijs vliegtuigtickets verdrievoudigd"

Charly Gotlib (MAN) is blij dat de beslissing nu en niet later genomen is: "We hebben net onze vrachtwagen achtergelaten bij MAN in Lissabon. Deze avond vliegt de vrachtwagen al terug en wij misschien ook. Het valt af te wachten of er plaats is. Toen het nieuws bekend raakte zijn in een half uur tijd de vliegtuigtickets vanuit Lissabon in prijs verdrievoudigd! Misschien reizen we richting Porto en nemen we daar het vliegtuig. Ik had nooit verwacht dat dit zou gebeuren. Ik dacht dat men ons tot de grens van Mauritanië zou laten rijden en dat men daar zou zeggen dat het te gevaarlijk was om verder te doen. Daarom vind ik het ook goed dat men de beslissing nu bekend maakt. Nu kunnen we toch nog iets van ons geld recupereren, al is dat niet veel. Dit gaat menselijke drama's veroorzaken. Een klap voor de motorsport, sponsors die hun geld gaan terugeisen, teams die failliet zullen gaan... dit zal zware sporen nalaten. Eén ding is positief. Mijn dochter belde daarnet en ze was enorm blij want voor het eerst sinds heel lang kan ik haar verjaardag thuis vieren."