Voor de eventuele aanleg van een derde rijstrook op de E313 zijn eerst een grondige discussie en een studie nodig. Dat zegt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).
Zo’n derde rijstrook kan er in elk geval niet op korte termijn komen. Indien zou blijken dat een derde rijstrook op de E313-snelweg gewenst is, zullen nog heel wat procedures doorlopen moeten worden om dat te kunnen realiseren, zei Crevits.

Naar aanleiding van de reeks zware ongevallen op de snelweg tussen Luik en Antwerpen voerde het Vlaams parlement vandaag een debat over de verkeersveiligheid op deze snelweg.

Het voorstel van een derde rijstrook, waar Voka en Touring voor pleiten, kwam in het debat ook aan bod. Pieter Huybrechts (Vlaams Belang) vindt alvast dat die piste onderzocht moet worden. Ook Jurgen Verstrepen (LDD) is voorstander van extra rijstroken op de snelwegen.

Spirit en Groen! zijn tegen. ‘Extra rijstroken aanleggen als antwoord op het verkeersveiligheidsprobleem is even verstandig als geld bijdrukken om de armoede op te lossen’, zei Joris Vandenbroucke (Spirit).

Rudi Daems (Groen!) argumenteerde dat de bijkomende rijstrook op de E40 tussen Leuven en Brussel het fileprobleem daar ook niet heeft opgelost. Carl Decaluwé (CD&V) stelde daarop dat de nieuwe derde rijstrook op de E17 tussen de Franse grens en Waregem wel succesvol is.

Hans Schoofs (Open VLD) zag wel iets de piste van verkeersdeskundige Miermans. Die stelt voor op lange termijn de E313 in te richten met driemaal twee rijstroken met een wisselstrook tijdens de spits.