De nieuwe lowcostterminal op Brussels Airport loopt mogelijk vertraging op. Bovendien zal de luchthavenexploitant geen lagere tarieven mogen vragen, tenzij de wet verandert. Dat antwoordde de luchthavenbemiddelaar op een vraag van de traditionele luchtvaartmaatschappijen die tegen het project gekant zijn, schrijft L’Echo donderdag.
De tarieven voor het gebruik van de luchthavenfaciliteiten liggen tot 2011 vast bij koninklijk besluit (KB), zo blijkt. Brussels Airport Company, de luchthavenuitbater, mag dus tot die tijd geen aparte, lagere tarieven vragen voor de geplande lagekostenterminal. Waardoor meteen het nut van het hele project ter discussie staat.

Het doel van de investering is precies meer budgetvliegtuigen naar Zaventem te lokken. Dat segment van de luchtvaart groeit immers het sterkst. Brussels Airport wil het aandeel lagekostenpassagiers optrekken van bijna 600.000 of 3 procent van het totaal naar 10 procent van alle klanten.

Woordvoerster Tru Lefevre verklaarde aan L’Echo dat de voorbereidende werken in de oude terminal binnenkort beginnen. Voor het deel nieuwbouw is het nog wachten op een bouwvergunning.

Het is dus niet uitgesloten dat de budgetterminal later opent dan gepland, tegen Pasen 2009. Intussen vormen de traditionele gebruikers van de luchthaven een front. Ze garanderen 95 procent van de trafiek en voelen zich benadeeld.