LONDEN - De Britse tabaksgroep British American Tobacco (BAT) heeft sigaretten getest die geparfumeerd zijn met verschillende smaken. Dat meldt de Independent. Door smaken toe te voegen aan tabak, zou BAT sigaretten aantrekkelijker willen maken voor jongeren.
BAT groepeert bekende merken als Lucky Strike, Dunhill, Kent en Pall Mall. De onderneming heeft tests uitgevoerd met smaken als chocolade, wijn, sherry, vanille en kersen.

Anti-tabaksgroepen zijn woedend en vinden de tests angstaanjagend. De geteste smaakstoffen zijn volgens hen afkomstig van ingrediënten die gemakkelijk jongeren zouden kunnen verleiden. Er werden in totaal 482 verschillende smaken getest op laboratoriumratten om te zien of de additieven een invloed hebben op de gezondheid. De experimenten op de dieren werden uitgevoerd in Canada, omdat dit in Groot-Brittannië verboden is.

Een woordvoerder van BAT heeft aan de Independent bevestigd dat kleine hoeveelheden van sommige smaakstoffen, zoals cacaoboter, reeds gebruikt worden door sommige sigarettenmerken. Maar de gebruikte hoeveelheden zouden zo klein zijn dat rokers ze niet kunnen waarnemen. BAT ontkent dat het jongeren wil aantrekken met nieuwe smaken.