De dreigende economische recessie begint meer en meer gevolgen te hebben voor diverse mediabedrijven in België en in het buitenland.
Door de recessie beginnen bedrijven meer te besparen op advertentie-uitgaven en dat heeft rechtstreeks een gevolg op de vooruitzichten en inkomsten van de mediabedrijven. Ook een afname in de jobadvertenties treft de mediasector rechtstreeks.

SBS België heeft al besparingen achter de rug. In oktober maakte de moederholding bij VT4 en VIJFtv bekend dat negen mensen het bedrijf moeten verlaten. Vier van hen zijn programmamanagers. Het bedrijf wil anticiperen op de toekomst en daarbij moeten een aantal keuzes gemaakt worden. SBS verwacht in 2009 een daling van de inkomsten en merkt dat onder meer aan de dalende engagementen van adverteerders.

Ook de VRT heeft drastische besparingsplannen voor de boeg. Gespreid over drie jaar moet de openbare omroep het met 71,5 miljoen euro minder rooien. Doordat de verschillende indexeringen van de lonen voor de 2.600 werknemers van de openbare omroep elkaar in snel tempo hebben opgevolgd, oogt het financiële plaatje niet rooskleurig. Er wordt eerst bespaard op de productiekosten en sportrechten. Verwacht wordt echter dat op alle begrotingsposten wordt bespaard, dus ook bij het personeel.

Roularta Media Group , uitgever van onder meer Knack en Trends, verwachtte midden november al een winstdaling in 2008. Eind augustus rekende het bedrijf nog op een winstgroei. Door de financiële en economische crisis staan de reclame-inkomsten, vooral in Frankrijk, onder druk. Desondanks gaat het management nog steeds uit van een omzetgroei in 2008. Maar het bedrijf kampt tegelijkertijd met een stijging van de kosten (stijgende lonen en papierkosten) waardoor de winst dit jaar lager zal uitkomen dan in 2007. Voorts mag Roularta de uitbetaling van de eindejaarspremie indien nodig uitstellen tot januari.

Ook Sanoma Magazines België , uitgever van Humo, Flair en Goedele, haalt de broekriem aan. Er is sprake van een besparing van 4 miljoen euro, maar over welke periode die gespreid moet zijn, wil gedelegeerd bestuurder Aimé Van Hecke niet kwijt. 'We maken ons op voor een moeilijke periode', zei Van Hecke vorige week.

Zoals alle mediabedrijven kijkt Sanoma vol zorgen naar de toekomst. 'Afhankelijk van de reactie van de advertentiemarkt, kan de besparing volgend jaar groter of kleiner zijn', aldus Van Hecke. Het eerste gevolg is het afschaffen van Milo, een maandblad gericht op oudere lezers.

Ook bij De Morgen zijn er geruchten over besparingen. Het totale personeelsbestand zou niet stijgen en dat zou betekenen dat er op termijn ontslagen vallen, schreef Knack in juni van dit jaar. Een van de komende dagen zou er een bijzonder ondernemingsraad gepland zijn bij De Morgen.

En dinsdag maakte Corelio bekend dat bij de afdeling VUM, het belangrijkste onderdeel van de mediagroep, 60 banen moeten sneuvelen in een collectieve ontslagprocedure.

Vlaams minister van Media Kris Peeters maakte vorige week bekend dat hij bereid is initiatieven te nemen om ervoor te zorgen dat de sector van de geschreven media niet in te zware problemen komt als gevolg van de financiële crisis. Hij wees daarbij op de beperkte middelen die hij ter beschikking heeft, maar wil niettemin met de betrokken spelers van gedachten wisselen.