Marktaandeel MNM zakt onder niveau Radio Donna
Foto: vrt
Het marktaandeel van radiozender MNM is onder het niveau van voorganger Radio Donna gezakt, zo blijkt donderdag uit de nieuwe luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Radio 2 blijft met voorsprong de grootste radiozender van Vlaanderen.

De metamorfose van Radio Donna naar MNM blijkt geen vruchten te hebben afgeworpen. Volgens de CIM-luistercijfers haalde de nieuwe radiozender tijdens de eerste vijf maanden van 2009 een marktaandeel van 11,5 procent. Radio Donna haalde eind 2008 nog 12,5 procent.

Radio 2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen, met een marktaandeel van 32,1 procent (30,2 procent bij de vorige meting). De zender weet daarmee zijn leiderspositie in het radiolandschap te verstevigen.

Q-Music kent dan weer een lichte daling, maar blijft met 17,2 procent (tegenover 18,1 bij de vorige meting) de op één na grootste zender. Joe FM, de andere radiozender van de VMMa, scoort met een marktaandeel van 5,9 procent ongeveer even goed als voorganger 4FM.

Studio Brussel en Radio 1 verliezen terrein en klokken af op respectievelijk 8,6 en 8,1 procent (tegenover 9,8 en 8,2). Het marktaandeel van Klara ging dan weer duidelijk de hoogte in, van 1,6 naar 2,7 procent.

Radio Nostalgie, de derde landelijke commerciële radio, kende dan weer een duidelijk stijging van 1,9 naar 2,7 procent.

Dat blijkt uit de recente luistercijfers van het CIM, na onderzoek bij de Vlaamse bevolking van 12 jaar en ouder. De cijfers hebben betrekking voor de periode van januari tot mei 2009 (golf 18).