VAB klaagt verdwijnen van volwaardig reservewiel aan
Uit een onderzoek van VAB-Reisbijstand blijkt dat bandenpech op de tweede plaats staat van de meest voorkomende oorzaken van autopech bij vakantiegangers. Vier op de tien auto’s blijken echter niet meer over een reservewiel te beschikken, maar over een alternatieve reparatiekit, een kleiner wiel of een 'runflat'-band.

Maar met die alternatieven is VAB niet gelukkig, zo zegt de organisatie donderdag in een communiqué.

Van alle vakantiegangers die de alarmcentrale van VAB contacteren omdat ze kampen met autopech, kent 26 procent startproblemen. Zestien procent heeft een lekke band, tien procent heeft een ongeval gehad.

Op basis van het onderzoek concludeert VAB dat bandenpech in 46 procent van de gevallen voorkomen kan worden door een grondige controle van de band vooraf en door een meer voorzichtige rijstijl. Opmerkelijk, zo zegt VAB, is wel dat slechts 61 procent van de auto’s over een volwaardige reserveband beschikt.

Vier op de tien moet het stellen met een alternatief hulpmiddel: een kleiner wiel met beperkingen in gebruik - of een 'thuiskomertje' - in 56 procent van de gevallen, een reparatiekit (31 procent) of een zogenaamde 'runflat', die na een lek rijden nog tijdelijk mogelijk maakt (13 procent).

VAB meent dat de autoconstructeurs naar deze alternatieven overstappen omdat ze daarmee opbergruimte en kosten besparen. Omdat bandenpech op reis daardoor veel problematischer kan worden, is VAB evenwel niet blij met deze gang van zaken.

Zo kan elk alternatief een snelheid van maximaal 80 kilometer per uur aan, terwijl ook de actieradius beperkt is. Wie zijn lek herstelt met een reparatieset, en dus een chemisch vulmiddel in de band pompt via het ventiel, kan bijvoorbeeld niet meer dan 50 kilometer meer afleggen. Bovendien werkt zo’n reparatiekit slechts bij kleinere lekken.