BRUSSEL - Suske en Wiske: dat waren altijd al zotte avonturen, kinderlijke grapjes en een rijmende titel op een rood omslag. Wáren, want het rood maakt nu plaats voor een grotere tekening. Dat moet de bekroning zijn van twee jaar vernieuwingen.
Niet alleen de neuzen zijn groot op het omslag van De curieuze neuzen, de nieuwe Suske en Wiske die vanaf morgen in de winkel ligt. Ook de tekening is groter dan gewoonlijk; zo groot dat ze het hele omslag vult. En dat is de ingrijpendste uiterlijke verandering in zestig jaar Suske en Wiske. ‘Enkele jaren geleden ging er bij Studio Vandersteen een nieuwe ploeg aan de slag met Suske en Wiske’, vertelt Johan De Smedt van Standaard Uitgeverij. ‘Die voerde een inhoudelijke verbetering door, terwijl wij sleutelden aan het papier en de drukkwaliteit. ’

Ten slotte was de buitenkant aan de beurt: een logische evolutie.’

De nieuwe ploeg wordt bezield door de scenarist Peter Van Gucht en de tekenaar Luc Morjaeu. ‘De strip was wat weggedreven van zijn geestelijke vader Willy Vandersteen en de verkoopcijfers liepen terug’, zegt Van Gucht. ‘Wij proberen zijn humor, vertelstijl en karakters weer trouw te blijven. Suske en Wiske moet een opzwepende mix zijn van spanning en amusement.’ ’

Kinderen
Om de finale vormverandering duidelijk te maken, verschijnt De curieuze neuzen in een extra kartonnen hoesje dat de goede oude rode kader nog wel op het omslag legt, en dat De magnifieke metamorfose meekreeg als slogan. Daarna is het definitief gedaan met de traditionele vorm en zullen ook herdrukken van oudere albums een nieuw kleedje krijgen. ‘Wat zou Vandersteen hiervan gedacht hebben, vroegen sommige mensen me al’, zegt De Smedt. ‘Wel, ik denk dat hij de nood aan vernieuwing allicht al eerder gezien zou hebben. We hebben alles trouwens in nauw overleg met zijn erven gedaan.’ ’

‘Een grotere tekening biedt meer creatieve mogelijkheden en valt meer op in de winkel’, zegt De Smedt. ‘Maar we zijn natuurlijk niet over één nacht ijs gegaan. Uit een studie bleek dat de jonge lezertjes een aflopende cover, met een bladvullende tekening, verkiezen. Hen zijn we gevolgd.’ ’

Moet Suske en Wiske dan nog verjongen? Van Gucht: ‘Het is altijd een strip geweest voor de hele familie. We hebben twee soorten fans: kinderen en nostalgische volwassenen. Die laatste groep zal misschien even slikken bij het zien van de nieuwe cover. Maar nostalgie is naast de kwestie voor een jonge strip als Suske en Wiske.’ ’

‘Ook voor de kinderen hebben we de beeldtaal vergemakkelijkt. Er staan nu minder tekstballonnetjes in een prentje: wie nog niet kan lezen, kan het verhaal al wel volgen.’ Het uitgangspunt van De curieuze neuzen is anders best ernstig: Suske sluit zich op een eenzaam moment aan bij de sekte van de Neuzelingen en het kost zijn goede vrienden heel wat moeite om hem terug te winnen. ‘We wilden godsdienstmisbruiken aan de kaak stellen. Ook in kinderverhalen mag wat kritiek zitten.’ ’

Op bestelling
Het nieuwe omslag is geen eindpunt in de inspanning om Suske en Wiske sterk te houden. Later op de maand kunnen de fans in de Gentse Capitole gaan kijken naar de theatershow De schimmige schurken en er liggen nieuwe filmplannen op tafel. Heeft de reeks al die extra’s nodig om te overleven? ‘De stripmarkt is er niet gemakkelijker op geworden’, zegt De Smedt. ‘Kinderen hebben nu meer mogelijkheden om zich bezig te houden, maar er zijn ook veel meer stripreeksen dan vroeger, voor minder verkooppunten. ’

Toch doet Suske en Wiske het goed. De traditionele verkoop loopt lichtjes terug, maar als we daar de specials bij rekenen (strips die gemaakt worden op bestelling van organisaties of bedrijven en die aansluiten bij een campagne, red) dan is de balans positief. We zijn sinds de jaren zeventig geëvolueerd van 2,8 miljoen naar 3,5 miljoen verkochte exemplaren per jaar.’