ÜBERLINGEN - De vliegramp boven Duitsland vannacht kan maar op twee manieren veroorzaakt zijn. Of de verkeersleiding heeft een fout gemaakt, of een toestel heeft de vluchtroute niet gevolgd. In beide gevallen gaat het om een menselijke fout. Dat zegt een woordvoerster van de Duitse luchtverkeersleiding vandaag.
Zowel de Russische als Zwitserse autoriteiten besluiten dat er sprake geweest is van een menselijke fout. De Russische onderminister van Transport, Alexander Neradko, wees vandaag indirect met de vinger naar de Zwitserse verkeersleiders: ,,De menselijke factor is opgemaakt uit verschillende elementen die niet alleen in de lucht worden bepaald, maar ook op de grond'', aldus Neradko.

Ontwijkend manoeuvre

Volgens de Zwitserse luchtverkeersleiding negeerde de piloot van het Russische toestel tot drie keer toe een oproep om een ontwijkende manoeuvre uit te voeren. De leiding van de Russische maatschappij spreekt dat tegen.

De 'zwarte dozen' van de toestellen zullen vermoedelijk uitsluitsel geven over wat er precies is gebeurd. De Duitse autoriteiten hebben de flight-datarecorder en de cockpit-voicerecorder, met de vluchtgegevens en gesprekken tussen verkeerstoren en piloten, van de Tupolev geborgen.

ACAS-systeem

Eurocontrol, de Europese organisatie voor de veiligheid in de luchtvaart, meldt vanmiddag dat de piloten van de Tupolev van Bashkirian Airlines en de Boeing 757 van DHL hun vluchtroutes correct hebben uitgevoerd. Beide toestellen waren ook uitgerust met het ACAS-systeem (airborne collision avoidance system), dat een botsing van twee vliegtuigen kan vermijden.

Van de Boeing 757 werden vanmiddag de eerste wrakstukken ontdekt. De autoriteiten hebben 22 boten met sonarinstallaties ingezet op de Bodensee om wrakstukken en stoffelijk overschotten op te sporen. Tot nu toe heeft dat nog geen resultaat opgeleverd. Ook zijn helikopters met infraroodapparatuur bij de bergingswerkzaamheden ingezet.