LOS ANGELES - Napster probeert met gratis muziek klanten voor zich te winnen op de fel bevochten onlinemuziekmarkt. Dat heeft de muziekuitwisselingsdienst zelf meegedeeld.

Sedert begin deze week biedt Napster twee miljoen muziekstukken aan die men gratis vijf keer mag beluisteren. Het gaat wel om beluisteren, opslaan op pc of een medium is onmogelijk. Het aanbod geldt voorlopig alleen voor Amerikaanse gebruikers.

Napster hoopt met hogere bezoekersaantallen en daaruit gestegen inkomsten uit reclame beter gewapend te zijn tegen de concurrentie van bijvoorbeeld marktleider iTunes Music Store van Apple.

Napster biedt downloads aan via een maandelijks abonnement. Abonnees kunnen onbeperkt muziek beluisteren zo lang hun abonnement loopt. Begin dit jaar meldde Napster een half miljoen abonnees te hebben, een verdubbeling van het klantenbestand op een jaar tijd.

Volgens de Financial Times (FT) onderhandelt Apple intussen met de vier grote platenmaatschappijen over licenties om liedjes te blijven aanbieden tegen 99 cent. De majors zijn over die prijspolitiek niet te spreken en willen variabele prijzen, zodat bijvoorbeeld nieuwere songs duurder blijven. Itunes is volgens de FT goed voor tachtig procent van de digitale muziekmarkt in de VS.