,,Ik maakte enorm veel plezier, de wagen rijdt als een droom'', aldus de Schot. ,,Ik richtte me niet alleen op ritwinst. Het was vooral zaak om een startpositie bij de eersten te veroveren met het oog op de rit van morgen/maandag tussen Rabat en Agadir in Marokko. Ik vermoed immers dat er dan niet veel mogelijkheden zullen zijn om in te halen in de special.''
Bij de motoren toonde de Fransman David Frétigné zich net als tijdens de superspecial in de eerste rit ook vandaag/zondag de snelste van het hele pak. Voor de tweevoudige wereldkampioen enduro (1999 en 2001) was het al de vijfde specialoverwinning in de twee jaar dat hij aan de Dakar-rally deelneemt.
Toch kwam de zege voor de Fransman enigszins onverwacht. ,,Het verbaasde mij dat mijn kleine Yamaha op dit terrein kan wedijveren met de krachtige KTMs'', verwees hij naar de kleinere cilinderinhoud van zijn motor vergeleken met die uit de Oostenrijkse renstal (respectievelijk 450 cc en 660 cc).
De Nederlander Hans Bekx won de derde etappe bij de vrachtwagens. Bekx, Willems en Maessen (DAF) haalden het voor de Russische Kamaz van Ilgizar Kabirov (op 9 seconden) en de DAFs van de broers Derooy, waarvan één met Tom Colsoul (op 21 sec.) en de andere met Dany Colebunders (op 24 sec.), respectievelijk derde en vierde.
In het algemene klassement blijven Bekx/Willems/Maessen, die ook al de eerste rit hadden gewonnen, aan de leiding.
Na deze special moesten de deelnemers nog een 563 km lange verbindingsrit afwerken naar het Marokkaanse Rabat.