De consument gaat ondanks de economische malaise nog wel uit eten, maar geeft er minder aan uit. Uit cijfers van Horeca Vlaanderen blijkt dat de omzet in de sector de eerste helft van 2008 met 8 à 10 procent gedaald is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De malaise heeft zich aan het begin van het jaar al ingezet, schrijft De Morgen vrijdag. Niet dat het aantal bezoekers daalt, maar wel de gemiddelde besteding.

Daarvoor zijn twee verklaringen. Ten eerste heeft een dalende consumentenvertrouwen meteen gevolgen voor de horeca. Daarnaast is het zo dat bij stijgende kosten op het gezinsbudget beknibbeld wordt. Op dat moment worden de bestedingen in de horeca teruggeschroefd.

De budgetrestrictie is er op alle vlak. 'In de gerechten, de keuze van de dranken...', somt secretaris-generaal Luc De Bauw van Horeca Vlaanderen op. 'In plaats van een fles wijn gaat de klant naar een karaf huiswijn. Een maaltijd in een klassiek restaurant wordt vervangen door één in een bistro.'

Veel kan de sector niet doen om de financiële terugval het hoofd te bieden. 'Wij zijn omzichtig naar prijszetting', zegt De Bauw. 'We lopen op dat vlak al op het scherpst van de snee om de consument te behouden. Als je dan ook nog eens radicaal je prijzen aanpast, dreig je jezelf uit de markt te prijzen.'