Interview Pardon voer voor discussie
BRUSSEL - Op regionale lijnen kunnen er beter bussen dan treinen rijden. Dat zegt NMBS-topman Leo Pardon maandag in een gesprek met De Standaard. De directeur-generaal Reizigers kan vrijuit spreken want hij gaat eind deze maand na 38 jaar bij de NMBS met pensioen.
Bussen zijn voor die verbindingen niet alleen veel goedkoper, maar bovendien ook flexibeler, zegt Pardon. ,,De trein is een typisch vervoermiddel voor massale verplaatsingen tussen grote centra.'' Maar zolang de overheid bereid is om voor die extra diensten te betalen, ziet hij voor de NMBS geen probleem.

,,Groeicijfers voortzetten wordt moeilijk''

Ook de uitbouw van het Gewestelijk Expressnet (GEN), het voorstadnet rond Brussel, vindt Pardon geen prioriteit voor een bedrijf als de NMBS. Pardon denkt ook niet dat de NMBS er in zal slagen om de huidige groei in het reizigersaantal vol te houden na 2012. ,,De huidige groeicijfers nadien nog voortzetten op het huidige spoorwegennet zal moeilijk zijn.''

Wat het internationaal verkeer betreft, vindt Pardon dat Thalys en Eurostar onafhankelijke organisaties moeten worden in plaats van samenwerkingsverbanden tussen spoorwegmaatschappijen. De huidige structuur komt de commerciële slagkracht niet ten goede.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt vindt het vervangen van treinen door bussen geen goed idee. Wel ziet ze meer heil in de zogenaamde lightrail om voorsteden en steden met elkaar te verbinden. Minder openbaar vervoer is volgens de minister ,,niet aan de orde''. Ook het ACOD is het oneens met de NMBS-topman.