Big business

De totale waarde van de wereldwijde watermarkt wordt op $400 miljard geschat. Er valt dus (veel) geld te verdienen. Om de watervoorziening veilig te stellen, zal er zwaar geïnvesteerd moeten worden. In de Verenigde Staten en Europa betreft het hoofdzakelijk investeringen in de verbetering van een verouderde infrastructuur. Daarbij dient rekening gehouden te worden met een aanscherping van de regelgeving, want de overheden houden een waakzaam oogje in het zeil. Anderzijds stellen we ook een toenemende consumer awareness vast. Anders uitgedrukt: de consument is zich bewust geworden van de ernst van het probleem.

Uiteindelijk is water dus big business. Wereldwijd zijn er een aantal grote spelers ontstaan, die meestal hun wortels hebben in watermaatschappijen met een lokaal karakter. Bekende namen in de sector zijn onder andere Veolia Environnement, Suez, Severn Trent enzovoort.

Niet iedereen is akkoord met de aanpak van deze bedrijven die ook in ontwikkelingslanden de waterdistributie in handen nemen. Een veelgehoorde klacht is dat water voor de plaatselijke bevolking zo veel te duur wordt. Anderzijds kunnen alleen grote bedrijven de zware investeringen nog betalen die noodzakelijk zijn om de watervoorziening te garanderen. De kans lijkt groot dat de trend tot schaalvergroting in de watersector zich nog zal verder zetten.

Ga terug naar boven


<< Gezocht: drinkbaar water | Naar overzicht | Help, ons klimaat verandert >>