De sint zal tevreden zijn. Ouders en grootouders hebben dit jaar tussen 10 en 15 procent meer uitgegeven aan speelgoed voor hun oogappels dan vorig jaar. Vooral duurdere artikelen zoals computerspelletjes zorgen voor een hogere omzet.

Economische laagconjunctuur, geschokt consumentenvertrouwen, al dan niet recessie, 11 september... Het heeft geen invloed gehad op de aankopen voor Sinterklaas. Dat is de conclusie van Unizo, de Unie voor Zelfstandige Ondernemingen, en het werd de redactie bevestigd door speelgoedwinkels uit heel Vlaanderen.

Er was de voorbije dagen niet alleen een grote toeloop in de speelgoedzaken, er werd ook gretig gekocht. Het aantal artikelen per klant is ongeveer gelijk gebleven aan vorig jaar. Maar de prijzen zijn wat gestegen en, vooral, het mocht blijkbaar iets duurder zijn.

Bij de toppers dit jaar zitten inderdaad niet de ,,goedkopere'' gezelschapsspellen, puzzels, poppen of kleurboeken. Wel de Harry Potter Lego en veel vrij dure race- en andere computerspelletjes.

Een stijgende trend die veel winkeliers ook zien dit jaar is het verhoogde bestedingsbudget van grootouders. Vaak wordt hét grote stuk, genre pingpongtafel of elektrische trein, door oma of opa gedragen. De uitbaters van speelgoedzaken hebben ook een -- weliswaar niet wetenschappelijk onderbouwde -- verklaring voor het waarom van de hogere sinterklaasuitgaven. ,,Veel ouders zitten met een soort schuldgevoel. Omdat hun werkomstandigheden hen beletten meer tijd met hun kinderen door te brengen, willen zij dat compenseren door toch maar dat duurdere spul te kopen'', zo hoorden wij op drie verschillende plaatsen.

Een gemiddeld uitgavenpatroon bepalen, kunnen de winkeliers niet. Maar klanten die buitengaan met een rekening van meer dan 10.000 frank zijn blijkbaar geen uitzondering.

Wordt er dan nergens op bespaard? Toch wel. Bij de bakkers blijkt de speculaas vlot over de toonbank te gaan, maar de imposante, luxueuze chocoladen ventjes blijven onverkocht staan. De consument koopt zijn chocoladen sinterklazen liever in het groot in de goedkopere warenhuizen.

De superettes en de fruit- en groentenwinkels noteren een verhoogde omzet van mandarijntjes. Niet duur en nog gezond ook.