BRUSSEL (belga, bloomberg, eigen berichtgeving) -- De verlenging van de actie met gratis tickets, door de luchtvaartmaatschappij Ryanair, en het feit dat DAT en Virgin Express zich in Brussel meten met extra lage tarieven, maakt niet iedereen even gelukkig.

De Federatie van de Belgische autobus- en autocarondernemers (FBAA) en haar Europese moedervereniging verzetten zich met klem tegen het aanbod van 50.000 gratis tickets vanuit Charleroi door Ryanair en de ,,abnormaal'' lage prijzen van de luchtvaartmaatschappijen DAT en Virgin Express.

,,Wij verzetten ons tegen een vorm van verkoop met verlies die in strijd is met de Belgische wetgeving'', zei Jan Wyns, de voorzitter van de FBAA, gisteren. ,,Er is een enorme discriminatie tussen de luchtvaart en de autobussector.''

,,In eerste instantie moeten de btw-voeten geharmoniseerd worden. De btw op het internationaal personenvervoer voor de autocar bedraagt 6 procent, terwijl de luchtvaart van een fiscale vrijstelling geniet.''

,,Daarnaast wordt overheidsgeld verkeerd aangewend'', vervolgde Wyns. ,,Ryanair krijgt van het Waals Gewest rechtstreekse en onrechtstreekse subsidies. Ook DAT, dat van de federale regering 5 miljard frank startkapitaal kreeg, kan daardoor tickets tegen lage prijzen aanbieden'', aldus Wyns. ,,En Ryanair maakt zich schuldig aan misleidende reclame.''

Die ,,verstoring van de concurrentie'' heeft een negatieve impact op de autocarsector. De jongste bedrijfscijfers wijzen op een daling van de inkomsten met 15 tot 25 procent, wat kan leiden tot een verlies van ongeveer duizend banen op een totaal van 8.000.

De FBAA dient klacht in bij de Europese Commissie. ,,Onze klacht zal zich specifiek richten tot Ryanair wegens misleidende reclame'', aldus Wyns.

Ryanair maakte gisteren bekend dat het de promotieactie met gratis tickets verlengt. De actie, waarin 300.000 tickets gratis werden aangeboden, had afgelopen nacht afgelopen moeten zijn, maar nu is de deadline pas maandag. ,,De vraag was fenomenaal'', zei gedelegeerd bestuurder Michael O'Leary, ,,maar er zijn nog 100.000 zitjes over voor januari.''

Dat is een teken dat de actie echt wel nodig was om lege fauteuils te vullen, en dat de consument zich niet laat zomaar laat strikken, zelfs niet met dit aanbod. Ook de lagekostenmaatschappijen kampen met de gevolgen van 11 september.