De Rotterdamse haven dreigt op korte termijn heel wat trafiek te verliezen aan Antwerpen. Eerder al verlegden rederijen hun containerstromen naar Duitse havens en Antwerpen.

Op dit ogenblik zijn de rederijen APL, Hyundai en MOL (samen New World Alliance) in gesprek met Antwerpen, maar ook nog met Rotterdam. Het gaat om een ladingpakket van 200.000 TEU (twintigvoetscontainers) op jaarbasis. Dat heeft een woordvoerder van de New World Alliance (NWA) gisteren bevestigd. Volgens het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) komt er einde deze week duidelijkheid over welke haven het pakket zal mogen behandelen. Vooral de kosten spelen een grote rol in de beslissing van de Aziatische reders. Door de teruglopende activiteiten balanceren velen onder hen op de rand van verlies, of erger. Daarom wordt overal bezuinigd. De havenkosten vormen een belangrijk deel van de globale kosten.

De Antwerpse haven is goedkoper dan die van Rotterdam. Volgens een woordvoerder van APL weegt het kostenaspect zo zwaar dat zelfs wat ongemak voor lief genomen wordt.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig