LONDEN (reuters) -- Fiat, het grootste industriële conglomeraat van Italië, gaat voor drie miljard euro bedrijven en afdelingen verkopen. Daarmee wil het concern zijn schuldenberg halveren, zei Paolo Cantarella, de chief executive officer van Fiat, tijdens een vergadering met analisten en grote institutionele beleggers in Londen.

Het gros van de schuldverlichting moet komen van Magnetti Marelli, een dochter die zich specialiseert in auto-onderdelen. Door delen van dat bedrijf te verkopen -- er werd niet gespecificeerd welke -- moet dit jaar nog 2 miljard euro naar de bedrijfskassa van Fiat vloeien. Waarnemers wijzen naar de fabrieken waar motoren, versnellingsbakken en verlichting wordt gemaakt.

Cantarella legde de lat evenwel nog hoger. In 2003 moet er alles bij elkaar genomen nog eens voor een miljard euro verkocht worden. De uitverkoop zal georganiseerd worden in schijfjes van 100 miljoen tot 500 miljoen euro per transactie. Alles bij elkaar wil Fiat binnen twee jaar zijn totale schuldenberg -- zo'n 6 miljard euro -- gehalveerd zien.

Fiat is druk doende met herstructureren. In de autodivisie -- de meest zichtbare en meest verlieslatende afdeling van het concern -- werd er duchtig gesnoeid. In de afgelopen maand werden er fabriekssluitingen en massaontslagen bekendgemaakt. In het totaal 6.000 mensen worden verzocht een nieuwe baan te zoeken. Fiat Auto verwacht een verlies van 800 miljoen euro in 2001. Op 28 februari maakt het bedrijf zijn resultaten bekend.

Maar Fiat is meer dan auto's. Dit jaar is het concern de belangrijkste aandeelhouder geworden van Montedison, een ander Italiaans industrieel conglomeraat. Om door de bomen nog het bos te kunnen zien, heeft het bedrijf Jack Welsh, de vroegere topman van het Amerikaanse General Electric, aangetrokken als extern consultant. Welsh zit al langer in de raad van bestuur van Fiat. Nu wordt hij belast met een grootscheepse portfolioherschikking bij het Italiaanse familiebedrijf.