PARIJS (reuters, bloomberg) -- De Frans-Amerikaanse mediagroep Vivendi Universal sluit het boekjaar 2001 af met een verlies van 13,6 miljard euro. Het verlies is veroorzaakt door de afschrijving van goodwill ten belope van 15,2 miljard euro.

De afschrijving weerspiegelt de waardedaling van ondernemingen die Vivendi Universal had overgenomen, waaronder Seagram en Canal Plus. Het voorgaande jaar had Vivendi Universal nog een winst geboekt van 2,3 miljard euro.

Topman Jean-Marie Messier van Vivendi heeft de jongste achttien maanden zowat 50 miljard euro geïnvesteerd om zijn bedrijf om te vormen van een nutsconcern, actief in water en energie, tot een mediagroep die AOL Time Warner naar de kroon wil steken. De overnames werden duur betaald. Te duur, naar de huidige waarderingsmaatstaven.

Daarom zag Vivendi-Universal zich verplicht de goodwill -- de prijs betaald bovenop de boekwaarde van de overgenomen bedrijven -- af te boeken.

Het gaat om 6 miljard euro voor de overname van Canal Plus, 3,1 miljard euro voor de muziekactiviteiten van Vivendi, 1,3 miljard voor Universal Studios en 600 miljoen euro voor de wateractiviteiten.

Vivendi Universal deelde gisteren ook mee dat de bruto bedrijfswinst in de kernactiviteiten media en telecom vorig jaar is uitgekomen op 5 miljard euro. Dat is in lijn met de verwachtingen van de analisten.

Het aandeel van Vivendi heeft sinds het begin van dit jaar al 23 procent van zijn waarde verloren.