LONDEN -- Op de dag dat bekend raakte dat Branson en zijn Virgin Express afhaakten voor een fusie met SN Brussels Airlines, sloot de Australische luchtvaartmaatschappij Ansett de boeken. Bransons Virgin Blue besloot niet mee te doen met een reddingspoging.

Virgin Blue is de lagekostenmaatschappij van Richard Branson in Australië. Blue heeft een marktaandeel van 15 procent en telt 1.500 werknemers en 16 toestellen. Binnen drie jaar wil Branson zijn marktaandeel in Australië opvoeren tot 40 procent.

Dat opvallende optimisme voor de piepjonge maatschappij, die pas begon met vliegen in Australië in augustus 2000, wordt gestuwd door het faillissement van de Australische nummer twee, Ansett. De nationale luchtvaartmaatschapij Qantas Airways bezet zowat 85 procent van de markt.

Sinds de problemen bij Ansett opdoken, in september vorig jaar, is gespeculeerd over een fusie tussen Virgin Blue en Ansett. Een holding die Ansett wou redden, had Branson gevraagd mee te investeren en samen Qantas te lijf te gaan. Branson verkoos alleen te blijven. Daarop gaf de holding bij gebrek aan middelen de overnameplannen op. Ansett was verloren.

Bij Ansett werkten 16.000 mensen. De vakbonden hopen dat 3.000 personeelsleden aan de slag kunnen bij Virgin en Qantas. Branson heeft al aangekondigd duizend werknemers te willen aanwerven en minstens negen vliegtuigen te zullen toevoegen aan de vloot om de verwachte stijging van de vraag te kunnen volgen.

Maar ook zonder de Ansett-strubbelingen deed Virgin Blue het uitstekend. Voor dit lopende jaar verwacht de maatschappij een winst van minstens 33 miljoen Australische dollar (19,5 miljoen euro). Virgin Blue least onder andere toestellen van Virgin Express die hier op overschot waren na de herstructurering. In oktober huurde Branson Goldman Sachs in om een deel van zijn participatie te verkopen, eventueel via een beursgang.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig