Eindelijk is hij er, de knop om niet meer gebeld, gemaild of op andere manieren gestoord te worden -zomaar aan en uit te zetten met een muisklik. Dat was voor heel wat aanwezigen een van de belangrijkste boodschappen bij de persvoorstelling, gisterochtend, van een nieuw communicatieplatform van Microsoft.

De Amerikaanse softwarereus werpt zich met zijn hele gewicht op de markt voor zogenaamde Unified Communications (UC) of 'eengemaakte communicatie'. Een moeilijke naam voor een product dat ons werk nochtans een stuk eenvoudiger zou moeten maken. De filosofie van UC is dat allerlei bestaande communicatievormen -telefoon, e-mail, chat, videogesprekken- geïntegreerd worden in één systeem dat aangestuurd wordt door een softwareprogramma -in dit geval van Microsoft.

Dat lijkt misschien op technologische hocuspocus, maar het biedt wel heel wat mogelijkheden en voordelen. Zoals bijvoorbeeld de button die aangeeft dat je al dan niet gestoord mag worden, even weg bent of gewoon niet online bent (wat je ook vindt bij chatprogramma's zoals Messenger). Of het laten doorsturen van voicemailberichten per e-mail. Of het vlotjes overschakelen tussen chat, telefoongesprek en videogesprek tijdens één communicatiesessie. Of het doornemen van je e-mailberichten per telefoon, met de hulp van spraaktechnologie (die tijdens de demo zowaar foutloos werkte).

Microsoft is niet het enige bedrijf dat dergelijke oplossingen aanbiedt, maar heeft uiteraard het voordeel van zijn bekendheid en het feit dat het bij de meeste bedrijven al een softwareleverancier is. De UC-oplossing kan bovendien geïntegreerd worden met andere software-applicaties. Daar zit onder meer muziek in voor klantendiensten, die bijvoorbeeld meteen de betaalhistoriek kunnen opvragen van een bellende of mailende klant.

Experts verwachten dat UC de komende jaren een boomende markt zal worden in de bedrijfswereld omdat het de belofte in zich draagt van minder tijdverlies en meer productiviteit. Volgens de consultant Forrester kan je een investering in UC al na twee maanden terugverdienen.

Toch waarschuwen specialisten dat de belofte van minder stress en meer productiviteit uiteindelijk zal afhangen van de mensen die het systeem gebruiken. 'Gaan we ons nog zotter laten maken, of gaan we die afwezig-knop ook echt durven gebruiken?', vraagt onderzoeker Theo Compernolle (Solvay Business school) zich af. Hij benadrukt dat organisaties ook duidelijke regels over communicatie moeten opstellen, om te vermijden dat we straks helemaal verzuipen in honderden eengemaakte berichten. (wdp)