SkyEurope draagt Triumph
van onze redacteur

frederic petitjean

'Stijl is geen kwestie van geld.' Zo kopte een advertentie van de lagekostenmaatschappij SkyEurope gisteren in enkele kranten. Op de foto staat, niet geheel onverwacht, een SkyEurope-vliegtuig, maar ook een fotomodel dat in niets anders gekleed gaat dan Triumph-lingerie.

De link is op het eerste zicht niet meteen duidelijk, maar er is over nagedacht, zegt woordvoerder Yves Panneels van SkyEurope.

'Sky profileert zich als aantrekkelijkste lokale maatschappij', legt hij uit. 'En ook als een maatschappij die de dingen graag anders aanpakt. Ze wil leuk en speels uit de hoek komen. In heel veel markten, zoals Oostenrijk, voert ze daarom al veel langer marketingacties rond mode en lifestyle. Het is eens iets anders dan foto's van saaie vliegtuigstoelen of campagnes rond de catering.'

Die aanpak uit zich bij Sky niet alleen in de reclame, zegt Panneels. 'Als enige maatschappij serveert ze bijvoorbeeld echte, verse cappuccino en espresso op haar vluchten. En die wordt dan in een echt porseleinen tasje opgediend. Ook zijn haar vliegtuigen niet in saai wit geschilderd, maar in donkerblauw en knalrood.'

'De afgebeelde lingerie komt uit de collectie Angel Curves, zegt Karin Van den Broeck van Triumph België. 'Engelen en vliegtuigen, dat is natuurlijk ook een beetje een link. Bovendien is Triumph een typisch merk dat mikt op de middenmarkt, wij behoren zeker niet tot het topsegment. We hebben dus een beetje dezelfde doelgroep. Ook in die zin is de campagne, het werk van een Oostenrijks reclamebureau, niet zo gek.'

Volgens Panneels worden er de komende weken nog een paar advertenties gelanceerd waarin Sky met andere bedrijven samenwerkt en die allemaal het begrip 'aantrekkelijkheid' moeten uitbeelden. Welke bedrijven dat zijn, wil hij nog niet zeggen.