Aldi België 'informeert niet'
'De klant is door de media al voldoende op de hoogte gebracht', luidt het bij Aldi België.belga
Foto: © HERWIG VERGULT
Aldi België laat weten dat het niet van plan is om, zoals Aldi Duitsland en Aldi Nederland, een informatiecampagne te lanceren over 'de noodzakelijke prijsverhogingen'. Het personeel van Aldi werd wel gebrieft.

distributie

Van onze redacteur



Aldi België zegt ervan uit te gaan dat de consument de voorbije maanden reeds voldoende door de berichtgeving in de media werd geïnformeerd over het feit dat voedingsproducten duurder worden. Dat is volgens Aldi België de reden waarom er geen communicatie is gepland zoals bij Aldi Duitsland of Aldi Nederland. In Duitsland meldde Aldi op de website dat circa 300 producten duurder worden als gevolg van duurdere grondstoffen. Aldi Nederland publiceerde afgelopen weekend in kranten dat een reeks voedingsproducten duurder worden. Dat werd ook in de winkels op speciale borden gemeld.

De Belgische klant krijgt geen vergelijkbare informatiecampagne. Prijsstijgingen komen er wel en zijn al in een aantal gevallen doorgerekend. De komende weken volgen verdere verhogingen, meldt Aldi. Aldi België spreekt tegen dat de Belgen - in tegenstelling tot het Nederlandse en Duitse management - de verhogingen stiekem doorvoeren.

'Op de prijsaanduiding in de winkels staat voor elk product vanaf wanneer de prijs geldig is.' Aldi België zegt dat het personeel begin september al over de te verwachten prijsstijgingen geïnformeerd werd, zodat klanten die vragen stellen, correcte antwoorden krijgen. Dat laatste - anticiperen op vragen van klanten - was precies een reden voor Aldi Nederland om advertentieruimte af te huren en in de winkels affiches uit te hangen.

Bij Colruyt zegt commercieel directeur Jean-Pierre Roelands dat een eerste golf van prijsstijgingen de afgelopen maanden werd doorgevoerd. Melk, graan en vetten en oliën stonden centraal. De goedkoopste melk bijvoorbeeld werd 20% duurder tot 0,62 euro per liter. Ook andere supermarktketens zagen zich genoodzaakt tot soms forse prijsverhogingen.

'In de komende weken zie je dat afgeleide producten zoals kaas, yoghurt, koekjes en ontbijtgranen duurder worden met drie tot tien procent', schat Roelands.

De toename van de prijzen houdt verband met de nieuwe economieën in China en Azië die door de gestegen welvaart meer melk, graan en vetten consumeren. De opgang van biobrandstoffen maakt dat landbouwgrond niet langer voor voedsel wordt gebruikt maar voor biobrandstof. Ten slotte is her en der sprake van mislukte oogsten.

'Dat neemt niet weg dat de prijs van die grondstoffen 20 jaar geleden even hoog was als vandaag', zegt Roelands die schat dat op een totaal assortiment de prijzen maximaal met 3% à 4% stijgen. Roelands merkt op dat de Belgische consument dankzij de automatische loonindexering beschermd wordt tegen koopkrachtverlies.

Berichten dat de marktaandeelmotor van Colruyt sputtert, spreekt Roelands tegen. 'Ik kan enkel over ons marktaandeel spreken en dat is in het derde kwartaal met 37 basispunten gestegen (tot 20,96%) in vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar', zegt Roelands. Bij Spar was er 10 basispunten winst tot 2,64%. Het marktaandeel van Colruyt kwam in het tweede kwartaal uit op 20,97%, één basispunt hoger dan in het derde kwartaal. 'Maar je moet geen appelen met peren vergelijken.' Roelands zegt zich te realiseren dat er ooit een plafond zal bereikt worden. Delhaize en Carrefour verliezen marktaandeel.