De producent van pvc raam- en bouwprofielen Deceuninck moet zijn omzetdoelstellingen inslikken.

industrie

Van onze medewerker



Elf dagen na afsluiten van het derde kwartaal heeft Deceuninck de rekening al gemaakt: de omzet zakte met 1,2%, zodat de groep het niet meer mogelijk acht om dit jaar nog een omzetgroei van 5% neer te zetten. Tegelijk verschuift Deceuninck de omzetdoelstelling van 850 miljoen euro in 2009 naar 2010.

Tegen de middag dook het aandeel tot 6,4% lager, maar dat milderde tegen het slot nog tot een verlies van 2,9%.

Met de malaise op de woningmarkt in de Verenigde Staten komt de omzetwaarschuwing niet als een donderslag bij heldere hemel en bovendien bevatte de kwartaal-update ook lichtpuntjes. Zo behoudt Deceuninck de doelstelling om dit jaar een ebitdamarge (operationele kasstroom) te behalen van 10%. Vorig jaar was dat nog 8,1%.

De omzet in de VS viel 27% terug tegenover het derde kwartaal vorig jaar. Toch maakte Deceuninck in het pas afgelopen kwartaal voor het eerst sinds 2003 weer winst in de VS. Dat komt doordat Deceuncink er vorig jaar fors herstructureerde -waardoor de groep 2006 afrondde met een verlies van 34,8 miljoen euro- en doordat de verkoop van de verlieslatende houtcomposietmaterialen werd stopgezet.

In het vierde kwartaal verwacht de groep in de VS nog een daling, maar niet meer zo sterk. Hoe de bouwmarkt in de VS verder zal evolueren is moeilijk te voorspellen, maar feit is dat de omzetbijdrage al gedaald is tot 14%.

Het is dan ook vooral de zwakker dan verwachte markt in Duitsland die Deceuninck de das omdoet. Woordvoerder Ludo Debever zegt dat de nieuwbouwmarkt inzakte doordat een subsidie wegviel. De terugval was sterker dan verwacht en deed de goede prestaties op de industriële en renovatiemarkt teniet. Helaas wordt in het vierde kwartaal geen verbetering verwacht.

België en Frankrijk presteerden wel goed, mede dankzij innoverende producten, maar uiteindelijk bleef Europa steken op een omzetgroei van 3%.

Deceuninck blijft wel de pannen van het dak spelen in Oost- en Midden Europa, waar de omzet met 10% toenam. Daardoor was die groeiregio in het derde kwartaal al goed voor 33% van de groepsomzet. En Rusland groeide al uit tot de op een na grootste markt in Europa.

Nu de Russen moeten betalen voor de verwarming van hun woning, is isolatie plots belangrijk geworden. Witte pvc-ramen zijn het goedkoopste alternatief. Minpunt is dat de winstbijdrage voor Deceuninck beperkter is.

De prijs voor pvc -de voorbije jaren een permanente plaaggeest- is historisch hoog, maar wordt nu beter doorgerekend. De vraag is of hetzelfde geldt voor de koers van het aandeel, want na vier jaar van miserie beginnen beleggers ongeduldig te worden.