'We geloven niet dat de wereldeconomie in recessie gaat en kopen aandelen.'

Johnny Van De Casteele, regionaal directeur private banking van Bank Degroof, roeit tegen de stroom in. 'Het gemakkelijkste is nu te zeggen wat de klant wil horen: ga in cash en mijdt aandelen, maar dat is niet het beste advies voor wie een langetermijnhorizon heeft. De markten verdisconteren een recessie, maar we geloven niet dat dit zal gebeuren en zelfs als we ons vergissen is het niet erg, want de recessie zit al in de markt.'

'De koers-winstverhouding van de Stoxx 50 voor dit jaar is minder dan 10 en op basis van de verwachte winst in 2009 komt die uit op 9. De markt is goedkoop, de risicopremie op aandelen is opgelopen tot 8,5% in plaats van de gebruikelijke 2% à 3%.' Van de Casteele zegt dat de individuele bedrijfswinsten van bedrijven exclusief banken niet kelderen.

'Het negativisme van nu kan als een boemerang terugkomen onder de vorm van sterke koerswinsten. Een grote Benelux-bank heeft het omgekeerde gedaan dan wat het gezegd had en dat weegt op het vertrouwen, maar we gaan nu onze aandelen niet verkopen. Dat is het laatste wat we gaan doen.'

Van De Casteele gelooft niet dat particulieren er goed aan doen om een tactiek te volgen van uitstappen en later weer instappen. 'Na de vorige crisis zijn sommigen drie jaar op de zijlijn blijven staan en hebben ze een heel mooie hausse gemist. Dat is de realiteit van de menselijke natuur.' Volgens de private banker zegt het gezond boerenverstand dat men nu moet kopen.

'De contradictie is dat particulieren zich het veiligst voelen als ze kopen in periodes van euforie en zich niet comfortabel voelen om in crisismomenten te kopen als het veilig is.' Bank Degroof is momenteel overwogen inzake aandelen. Dat is een vrij agressieve houding. 'De financiële ratio's zijn heel duidelijk. De risicopremie is stratosferisch hoog en de koers-winstverhoudingen zijn laag. Klanten die al lang klant zijn, maken zich niet ongerust, ze weten dat het koopmomenten zijn, maar nieuwe klanten vragen uiteraard wat gebeurt er.'

'Niets is makkelijker dan te zeggen wat de klant wil horen, maar heeft je gesprekspartner een commercieel petje op of praat hij in eer en geweten? Als je op korte termijn resultaten wil laten zien, kies je voor cash, maar wat met de lange termijn? Er komt heus niet iemand met een fluitje om je te zeggen wanneer je moet instappen.' (pdd)