Anheuser-Busch wil zijn personeel kwijt, maar zijn vliegtuigen behouden.

brouwerijen

Anheuser Busch, de Amerikaanse brouwer die mogelijk overgenomen wordt door InBev, is van plan om duchtig in zijn kostenstructuur te snoeien. Dat maakte het bedrijf tenminste vorige week bekend, in een reactie op de overnameplannen. De biergigant wil onder meer zijn loonlijst met 10 tot 15procent inkrimpen. Maar waar waarschijnlijk niet in gesnoeid wordt, is de vloot van bedrijfsvliegtuigen en -helicopters waarmee de top van het bedrijf het land rondvliegt.

De New York Post citeerde gisteren een analistenrapport van het beurshuis Bernstein, waarin kritiek werd geleverd op de nogal kostbare manier waarop het management zich verplaatst. Uit een bericht in een nieuwsbrief van vliegtuigbouwer Dassault blijkt dat Anheuser-Busch acht straaltoestellen in dienst heeft en daarnaast de eerste Amerikaanse klant is voor de Falcon7x van Dassault, die 40miljoen euro kost. In maart maakte de brouwer bekend dat er 407.611 dollar betaald werd aan een vliegtuigverhuurder die eigendom is van August BuschIII, de vader van de huidige ceo.

Een woordvoerder van Anheuser-Busch zei dat de vloot sinds 2007 met twee toestellen is ingekrompen, en dat het bedrijf momenteel bezig is met het beoordelen van de noodzaak om de rest in dienst te houden. Wel moeten de managers vaak naar brouwerijen reizen die ver verwijderd liggen van grote steden en dus moeilijk met lijnvluchten bereikbaar zijn. Ook zou de nieuwe Falcon7x al overgedragen zijn 'aan een ander bedrijf'.

De overvloed aan mogelijkheden om bij Anheuser-Busch overtollige kosten weg te snijden, is een belangrijke reden waarom InBev het bedrijf graag wil inlijven. De Braziliaanse managers zijn bijzonder bedreven in kostenreductie. Anheuser-Busch maande gisteren in een presentatie zijn personeel en distributeurs aan om het marktaandeel te vergroten. Dat is nodig om te bewijzen dat A-B op eigen kracht kan groeien. Sinds 2000 heeft A-B zijn marktaandeel in de VS met 1,5 procentpunt doen stijgen tot 49,4 procent.

www.standaard.biz/inbev